مقایسه

مقایسه تلویزیون ال جی و سونی

ال جی و سونی دو غول تکنولوژی جهان و دو برند بزرگ در حوضه تلویزیون هستند و نامی شناخته شده در ایران هستند که سالهاست محصولات این دو برند در بازار تلویزیون ایران به چشم می خورد و هر کدام توانسته کاربران زیادی را به طرف خود جذب کنند، اما کدام بهتر است؟ مساله این است ازمیان دو گزینه برتر کدام را انتخاب کنیم؟ ما در این مقاله سعی می کنیم تا به این سوالات پاسخ دهیم و با بررسی ویژگی های این دو برند به مقایسه تلویزیون ال جی و سونی بپردازیم.

مقایسه تلویزیون ال جی و سونی

تفاوت به معنای برتری یکی بر دیگری نیست بلکه تفاوت در امکانات و ویژگی هایی است که هر کدام برای هر سری از مدلهای خود ارائه می دهند. در اینجا تفاوت ها و ویژگی های کلی هر دو برند ذکر می شود تا درک بهتری از دو برند داشته باشید و بنا به انتظارات و کاربردی که می خواهید تلویزیون خود را انتخاب کنید.

صفحه نمایش

یکی از موارد مهم و اصلی هر تلویزیون که در واقع باید بطور جدی به آن بپردازیم نوع صفحه نمایش و کیفیت تصویری است که ارائه می دهد.

صفحه نمایش از نظر نوع طراحی به دو نوع صفحه نمایش تخت و منحنی تقسیم می شوند و بر اساس نوع صفحه تصویر دارای انواع : صفحه نمایش پلاسما ، LED ، LCD و OLED هستند.

صفحه نمایش بر اساس کیفیت تصویر صفحه دارای کیفیت های 4K ، Full HD ،HD ، SD و 8K هستند.

ال جی در طراحی تلویزیون های خود از صفحه نمایشهای LED ,LCD و OLED با کیفیت تصویر 4K ، Full HD ،HD و 8K استفاده می کند.

تلویزیون های سونی دارای صفحه نمایش LED ,LCD و OLED با کیفیت تصویر 4K ، Full HD ،HD هستند.

کیفیت تصویر

کیفیت تصویر از موارد مهم و مورد توجه در تلویزیون است و اولین نکته ای که در انتخاب تلویزیون به آن توجه می کنیم کیفیت تصویری است که ارائه می دهد . تکنولوژی های بکار رفته در نمایشگر تلویزیون ها در رابطه با کیفیت تصویر آن است.

در اینجا تکنولوژی های بکار رفته برای بهبود کیفیت تصویر تلویزیون های هردو برند را ذکر می کنیم. هر کدام در هر سایز تلویزیونی با ویژگی های منحصر به فرد خود را ارائه می دهند و تقریبا مقایسه درستی به دست نمی آید ولی در اگر در کل در نظر بگیریم باید گفت که تلویزیون های سونی دارای کیفیت تصویر بهتری نسبت به ال جی هستند.

کیفیت تصویر در تلویزیون های ال جی

ال جی همیشه با ارائه و بکارگیری نواوری های جدید در محصولات خود سعی در ارائه بهترین کیفیت در محصولاتش را دارد که راز پشت پرده این کیفیت تصویر استفاده از پنل IPS و فناوریهایی همچون فناوری نانوسل، فناوری دالبی اتموس و فناوری دالبی ویژن همچنین پشتیبانی از قابلیت هایی همچون فناوری HDR و HDR10 می باشد.

مقاله مرتبط: مقایسه تلویزیون سامسونگ با سونی

کیفیت تصویر در تلویزیون های سونی

سونی نامی معتبر و شناخته شده است و در بازار تلویزیون ایران و جهان به تلویزیونی با کیفیت تصویر فوق العاده شناخته شده است و همیشه بهترین ها را ارائه داده است ، سونی برای بهبود کیفیت تصویر سری براویا (BRAVIA) که به معنای بهترین کیفیت صدا و تصویر به وسیله معماری بی عیب و نقص است را ارائه داد.

علاوه بر این در تلویزیون های سونی فناوری های منحصر به فردی برای پردازش تصویر بکار رفته تا بهترین تصویر را برای شما به نمایش بگذارد از جمله این فناوری ها می توان به مواردی همچون پردازنده تصویر X1 ، استفاده از نور پس زمینه Direct LED , Edge LED و Full Array LED و همچنین فناوری X-WIDE ANGLE اشاره کرد.

پنل

صفحه نمایشها برای پخش و به تصویر کشیدن رنگها و نور از پنل استفاده می کنند ، پنل ها انواع مختلفی دارند اعم از IPS ,VA که هر کدام معایب و مزایای خود را دارند، در اینجا این دو پنل را مورد بررسی قرار می دهیم و مزایا و معایب هر کدام را ذکر می کنیم.

مقایسه تلویزیون سونی و ال جی

پنل IPS

IPS مخفف عبارت in-plane switching است که یکی از معروفترین و پر استفاده ترین پنل برای صفحه نمایشها است و برای نمایشگرهای تلویزیون ، مانیتور و … مورد استفاده قرار می گیرد.پنل IPS به صورت انحصاری در اختیار ال جی است .

مزایای پنل IPS

  • زاویه دیدید بالا
  • زمان پاسخگویی مناسب
  • دقت رنگ بالا و تولید رنگهای شفاف و زنده
  • مناسب برای کارهای طراحی و تماشای فیلم
  • مناسب برای محیطهای روشن
  • پراکندگی کمتر نور
  • حساسیت کمتر به ضربه

معایب پنل IPS

  • قیمت بالاتر نسبت به پنل VA
  • کنتراست پایینتر نسبت به پنل VA

مقایسه تلویزیون ال جی و سونی

پنل VA

پنل VA مخفف عبارت Vertical Alignment است که به معنای چیدمان عمودی است چون در پنل VA برخلاف پنل IPS کریستال های مایع به صورت عمودی قرار گرفته اند .شرکتهای سامسونگ و سونی از بزرگترین تولید کنندگان تلویزیونهای VA هستند. پنل VA مناسب کسانی است که به زاویه دید گسترده اهمیت چندانی نمی دهند.

مزایای پنل VA

  • کنتراست بالاتر نسبت به پنل IPS
  • قیمت ارزانتر نسبت به پنل IPS
  • دقت رنگ خوب
  • یکنواختی رنگ مشکی

معایب پنل VA

  • زاویه دید محدود
  • زمان پاسخگویی زیاد
  • حساسیت مربوط به ضربه زیاد

کیفیت صدا

کیفیت صدای تلویزیون هم مانند تصویر آن حائز اهمیت است و دو عامل اصلی در تلویزیون هستند چون نمایش تصاویر با کیفیت همراه با کیفیت صدای عالی تجربه یک نمایش فوق العاده را به کاربر می بخشد ولی متاسفانه تولید کنندگان تلویزیون آنچنان که برای بهبود کیفیت تصویر در تلاش هستن برای بهبود کیفیت صدای آن تلاش نمیکنند ولی در این مورد ال جی برنده است و با ارائه بهترین سیستم بلندگو توانسته نیاز کاربران خود را براورده کند.

مقاله مرتبط: بهترین تلویزیون های ال جی 49 اینچ

سیستم عامل

تلویزیونهای هوشمند دارای امکاناتی نظیر اتصال به اینترنت و وب گردی ، اتصال بی سیم به دیوایسهای مختلف ، امکان مشاهده ویدیو و تصویر آنلاین و …. هستند که این امکانات با وجود سیستم عامل در این تلویزیون ها قابل دسترس و اجرا است ، تلویزیون های هوشمند سونی از سیستم عامل اندروید تی وی استفاده میکنند و تلویزیونهای ال جی از سیستم عامل انحصاری خود یعنی webOS بهره می برند.

مقایسه دو سیستم عامل اندروید و webOS

سیستم عامل WebOs

در سیستم عامل WebOs یک نوار وظیفه به صورت طولی و در قسمت پایین بر روی نمایشگر نمایش داده می شود در نسخه های بالاتر یک هاب جدید برای نمایش ورودیها مانند HDMI در نظر گرفته شده است . سیستم عامل WebOs از تمامی پخش کننده های آنلاین مانند Amazoon,Youtube ,Netfix و …پشتیبانی می کند، همچنین فروشگاه ال جی در اختیار کاربران قرار می گیرد.

نقاط قوت سیستم عامل WebOs

  • دارای ظاهری جذاب و مدرن
  • سازگاری پیشرفته با ریموت کنترل
  • استفاده آسان

سیستم عامل Android TV

سیستم عامل اندروید تی وی سیستم عاملی برای تلویزیون های هوشمند است که توسط شرکت گوگل در سال 2014 معرفی شد .

نقاط قوت سیستم عامل Android TV

  • دارای محیطی مشابه با اندروید
  • استفاده از اپلیکیشنهای اندروید
  • پشتیبانی از حافظه هایی با ظرفیت بالا
  • پشتیبانی و بروزرسانی قدرتمند

طراحی

یکی دیگر از نکاتی که در انتخاب یک تلویزیون مهم و حائز اهمیت است طراحی ظاهر و فریم تلویزیون است مخصوصا برای کسانی که به دکارسیون منزل اهمیت ویژه ای می دهند .

طراحی باریک و مدرن و براق ، تلویزیون های ال جی با طراحی براق ، باریک و مدرن مخصوصا سری SK و SJ که با طراحی شیک و مدرنی که دارن فضای کمتری را اشغال میکنند و به آسانی با وسایل اطراف خود را ست می کنند.

تلویزیون سونی هم نه تنها از ال جی کمتر نیست بلکه می تواند با آن برابری کند ، تلویزیونهای سونی نیز دارای طراحی چشم نوازی هستند و توانسته با طراحیهایش مخصوصا در سریw وx هر سلیقه ای را مجذوب خود کند .

قیمت

قیمت تلویزیون سونی نسبت به قیمت تلویزیون ال جی گرانتر است البته این تفاوت قیمت بیشتر در تلویزیون های LED به چشم می خورد و در تلویزیون های OLED این تفاوت قیمت زیاد به چشم نمی خورد و تقریبا هردو در یک رنج قیمت قرار دارند.

مقاله مرتبط: مقایسه تلویزیون ال جی با سامسونگ

کلام آخر

خب دو برند سونی و ال جی را از نظر کیفیت تصویر و صدا و طراحی و همچنین کارایی و هوشمندی و قیمت مورد بررسی قرار دادیم و دیدیم هرکدام دارای نقاط قوت و نقاط ضعف خود هستند. از کاربران عزیز اگر نکته ای در مورد مقایسه تلویزیون ال جی و سونی که بیان نشده خوشحال میشیم اگر با نظرات خودشون ما را در یاد آوری آن آگاه کنند.

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. ضمن تشکر ولی من واقعا ماندم با هزینه ای ک دارم میکنم و برای من کم نیست سونی بخرم یا ال جی؟بهم گفتن چون نمایندگی هاش در ایران خیلی کمه ایرانی بخر. اما تمایلی به خرید تلویزیون ایرانی بخاط عدم کیفیت ندارم

  2. سلام و ممنون بابت مطلب مفید
    ۱- سونی تلویزیون های 8K هم تولید می‌کند ولی چون قیمت خیلی بالایی دارند در ایران مشتری چندانی ندارد و تلویزیون 8k منحصرا مربوط به LG نیست
    ۲- سونی هم از پنل VA و هم پنل IPS استفاده می‌کند، مثلا در بعضی های سری های سونی در سایز ۵۵ و ۶۵ پنل IPS است و در سایز ۷۵ و ۸۵ پنل VA است
    ۳- سونی با استفاده از پردازنده X1 و Triluminus کیفیت تصویری بسیار شگفت انگیز را خلق می‌کند و هیچ شرکتی حتی LG نمی‌تواند چنین کیفیت تصویری خلق کند
    ۴- در تلویزیون جدید سونی از تکنولوژی صدای هوشمند استفاده شده ، بطوریکه اگر مثلا در وسط تصویر فردی در حال استفاده از چکش باشد صدا دقیقا از وسط تصویر و از همان سمت چکش به گوش میرسد و حتی در زمینه صدا هم از LG سبقت گرفته است.
    ۴- تلویزیون های من همیشه سونی بوده و همه هنوز کاملا سالم هستند از سال ۱۳۷۰ تا الان سه تا سونی کاملا سالم دارم ، ولی دو تا از برادرهام سه سال قبل تلویزیون LG خریده بودند و هردو خراب شده است.
    کلا سونی یه چیز دیگه ست و محشره …
    ممنون از توجهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا