تکنولوژی

فناوری HDR چیست و چه کاربردهایی دارد؟

هر چند سال یکبار تولید کنندگان طیف وسیع و گسترده ای را از فناوری های جدید و پیشرفته ارائه می کنند که اکثر آنها دارای اصطلاحات اختصاری هستند تا به گونه ای بتوانند شما را برای آشنایی بیشتر با این فناوری ها سوق دهند و از طرفی نیز بتوانند این کلمات را در ذهن شما به شیوه ای آسان تر جا بیندازند. یکی از این فناوری هایی که توانسته با نام اختصاری، خود را بیش از پیش بر سر زبان ها بیندازد، فناوری HDR است. HDR یکی از قدرتمند ترین فناوری ها برای نمایش تصاویر با جزئیات دقیق تر است که در تلویزیون ها و دوربین های عکاسی و همچنین گوشی ها، بسیار پر کاربرد است. به همین سبب در این مقاله می خواهیم با فناوری HDR و کاربردهای آن بیشتر آشنا شویم پس از خالی از لطف نیس که در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

فناوری HDR چیست؟

اولین مسئله ای که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، خود فناوری HDR است. HDR مخفف کلمه های High Dynamic Range و به معنای محدوده‌ ی دینامیکی بالا می باشد که جالب است بدانید این فناوری برای اولین بار در سال 2015 رونمایی شد و از سال بعدش در تلویزیون ها مورد استفاده قرار گرفت.

HDR نسخه ی جدید و آپدیت شده ی SDR می باشد که در واقع طیف گسترده تری از رنگ ها را به نسبت SDR پوشش و نمایش می دهد. این فناوری سبب میشود رنگ ها غنی تر و نزدیک تر به واقعیت به نمایش درآیند و سطح و تجربه ی بیننده را از تماشای محتوای تصویری ارتقا و بهبود بخشد.

به طور کلی فناوری HDR دامنه دینامیکی تصاویر را برای وضوح و ارائه جزئیات بیشتر بالا می برد که به نوعی می توان گفت وظیفه کنترل نور را بر عهده دارد و قسمت های تاریک و روشن را به خوبی بر روی نمایشگر به نمایش در می آورد.

 

فناوری HDR چیست؟

کاربرد فناوری HDR در تلویزیون

قبل از اینکه به سراغ کاربرد فناوری HDR در تلویزیون برویم به این نکته توجه داشته باشید که فناوری HDR به تلویزیونی نیاز دارد که از آن پشتیبانی کند و هم مستلزم آن است که محتوای تصویری از قابلیت HDR برخوردار باشند. از موضوع اصلی خود فاصله نمیگیریم و به ادامه مبحث بپردازیم.

HDR از آن جایی که برای اولین بار در سال 2016 در تلویزیون ها به کار گرفته شد توانست انقلابی نوینی را در سطح فناوری ها برای کیفیت تصویر بهتر و سطح تماشای واقعی تر از محتوا ایجاد کند. فناوری HDR در تلویزیون کمک می کند تا تصاویر با محدوده دینامیکی بالاتری به نمایش گذاشته شوند که این امر نیز سبب می شود تا تصاویر با وضوح و جزئیات بیشتری بر روی نمایشگر تلویزیون به نمایش درآیند. 

مقاله مرتبط: فناوری دالبی اتموس چیست

در واقع باید عنوان کرد که فناوری HDR یکی از بهترین فناوری هایی است که تا به امروز در جهت بهبود بخشیدن کیفیت تصویر در تلویزیون به کار گرفته شده است. اما نکته جالب اینجاست که HDR شامل چندین فرمت می باشد که در ادامه مطلب نیز به تمامی فرمت های آن اشاره خواهیم نمود و بیشتر شما را با زیر مجموعه های HDR آشنا خواهیم ساخت.

کاربرد فناوری HDR در تلویزیون

 

تفاوت تلویزیون های معمولی با تلویزیون های HDR

میان تلویزیون SDR و HDR تفاوت های بسیاری وجود دارد که در مشاهده ی دیداری به سادگی میتوان به این موضوع پی برد چرا که تلویزیون های معمولی حدود 300-100 نیت را از روشنایی به نمایش می گذارند در حالیکه تلویزیون های HDR از نظر تئوری می توانند تا 5000 نیت را ارائه دهند. تلویزیون های HDR محتوای تصویری را با گستره رنگی و دقت بیشتری به نمایش می گذارند که در ویدیوی زیر به خوبی می توان تفاوت کیفیت میان تلویزیون های HDR و SDR را مشاهده و درک کرد.

تفاوت فناوری HDR تلویزیون با دوربین های عکاسی

فناوری HDR در تلویزیون ها و دوربین های عکاسی یا دوربین گوشی های همراه با هم تفاوت دارند. فناوری HDR در تلویزیون همانطور که اشاره کردیم کنتراست تصاویر را بالا میبرد و محتوای تصاویر را با طیف گسترده تری از رنگ ها نمایش میدهد اما در دوربین عکاسی چنین نیست و نقش این فناوری در دوربین های عکاسی یا گوشی های همراه آن است که تصاویر را با بالاترین میزان کیفیت ثبت کند به طوریکه جزئیات آن در بخش های تاریک و روشن به یک میزان باشد که این عمل را نیز از طریق ثبت چندین تصویر با کیفیت و با نوردهی های مختلف را با هم ترکیب میکند و تصاویر درخشان و هنری را خلق میکند.

انواع فرمت های HDR

HDR شامل فرمت های متنوعی همچون HDR10 ،HDR10Plus ،HLG و Dolby Vision است و اخیرا نیز Advanced HDR Technicolor به جمع آنها اضافه شده است که با هر کدام یک از آنها در ادامه بیشتر آشنا خواهیم شد.

انواع فرمت های HDR

یک تلویزیون 4k عادی صرفا نمی تواند پشتیبانی از تمامی این فرمت ها را تضمین کند چرا که در میان تلویزیون های 4k تفاوت های بسیاری وجود دارد ولی در کل می توان گفت که 4K و HDR با یک دیگر یکسان نیستند و تمامی تلویزیون ها فورکی نمی توانند از قابلیت HDR پشتیبانی کنند و در نقطه ی مقابل نیز یک تلویزیون می تواند در آن واحد از چندین فرمت پشتیبانی کند.

HDR10 چیست؟

تمامی تلویزیون هایی که به قابلیت HDR مجهز شده اند از فرمت HDR10 نیز پشتیبانی میکنند. فرمت HDR10 از داده ی استاتیک بهره میبرد و حداکثر میزان روشنایی 1000 نیت و عمق رنگ 10 بیت را فراهم می آورد و در مقایسه با SDR یا همان استاندارد دینامیکی وضوح و روشنایی دو برابری را در کنار افزایش کنتراست ایجاد کرده است.

+HDR10 چیست؟

در سال 2017 فناوری +HDR10 توسط شرکت سامسونگ به بازار عرضه شد و در همان اوایل نیز مورد حمایت برندهای معتبری همچون فیلیپس، پاناسونیک و آمازون قرار گرفت. فرمت +HDR10 تمامی قسمت های HDR10 را به خود اختصاص داده و آنها را بهبود بخشیده است و حداکثر روشنایی آن را به 4000 نیت رسانده و کنتراست را نیز افزایش داده است.

HDR10 چیست؟

در +HDR10 برخلاف HDR10 ابر داده ها پویا هستند و در هر فریم میتوانند پارمترهای رنگ، روشنایی و کنتراست خاص خود را داشته باشند و تلویزیون را در جهت نمایش تصاویر واقع بینانه تر و درخشان تر یاری کنند.

Dolby Vision چیست؟

دالبی نقش مهم و تعیین کننده ای را در توسعه HDR برای برنامه های سینمای تجاری و برنامه های سینمای خانگی ایفا کرده است و دالبی ویژن نیز یک فرمت پیشرفته HDR است که توسط شرکت Dolby Labs ساخته شده است و همان شرکتی است که در پشت فناوری های صوتی Dolby Atmos و Dolby Digital نیز قرار دارد.

دالبی ویژن چیست؟

دالبی ویژن نیز بسیار شبیه به HDR10 پلاس است و از ابر داده های پویا بهره میبرد و به هر فریم، HDR منحصربفرد به خود را میبخشد. دقت رنگ در این فرمت HDR نسبت به فرمت های دیگر افزایش پیدا کرده و این بدان معنی خواهد بود که محتوای تصویری را با رنگ های غنی شده دریافت خواهید کرد. روشنایی نیز در فرمت دالبی ویژن برابر با 10000 نیت میباشد و عمق رنگ ها هم 12 بیت است و از 68 میبلیارد رنگ غنی شده پشتیبانی میکند.

HLG چیست؟

HLG یک فرمت ویدیویی جدید کیفیت تصویر است که توسط BBC انگلیس و NKH ژاپن ساخته شده است. در واقع HLG مخفف کلمه های Hybrid Log Gamma میباشد که به معنی ترکیب لگاریتم گاما است و در پخش های زنده مورد استفاده قرار میگیرد و با فرمت های HDR و SDR نیز سازگاری کامل دارد به این معنی که در یک سیگنال ویدیویی میتواند به عنوان SDR در صفحه های SDR یا به عنوان HDR در صفحه های HDR به نمایش درآید.

HLG چیست؟

 

Advanced HDR چیست؟ یا Technicolor چیست؟

Technicolor، کمپانی معتبری که بیش از یک قرن است که در زمینه ی ساخت فیلم های رنگی و هالیوودی بسیار متمایز عمل میکند و تکنی کالر قدیمی ترین شیوه ی فیلمبرداری رنگی نیز محسوب میشود. تکنی کالر این بار جدیدترین و قدرتمندترین فرمت از HDR را با نام Advanced HDR رونمایی کرده است.

Advanced HDR چیست؟

Advanced HDR انقلابی بزرگ در زمینه فرمت های HDR است که تا به امروز به طور اختصاصی در تلویزیون ال جی 4k به کار برده شده است. این فرمت جدید HDR رنگ ها را غنی تر، پر جنب و جوش تر و درخشان تر نمایش می دهد و سطح جدید و بی سابقه ای را از تماشا به شما خواهد بخشید.

کلام اخر

در این مقاله فناوری hdr را بطور کامل توضیح دادیم و تفاوت آن را با فناوری های دیگر شرح دادیم. اگر شما هم قصد خرید تلویزیون با فناوری HDR را دارید می توانید در فروشگاه آترین کالا آنرا تهیه کنید.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام.
    برخی از گوشیهای هوشمند هم صفحه نمایششون از hdr پشتیبانی میکنه.
    میشه در این زمینه هم توضیحی بفرمایین؟
    مثلا در مشخصات صفحه نمایش گوشی samsung a22
    کلمه hdr هم نوشته شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا