تکنولوژی

دالبی ویژن چیست و چگونه کار می کند؟

حتما در اخبار و تبلیغات تلویزیون های جدید به فناوری هایی همچون دالبی ویژن و HDR برخورد کرده اید و این سوال برای شما پیش بیاد که معنی دالبی ویژن چیست یا HDR به چه معناست و یا چه کاربردهایی در تلویزیون دارند. ما در این مقاله سعی می کنیم به این سوالات پاسخ دهیم، پس توصیه می کنم تا آخر این مطلب را مطالعه کنید.

دالبی ویژن چیست؟

قابلیت HDR در تلویزیون چیست؟

HDR به معنای محدوده‌ ی دینامیکی بالا است و باعث می شود تا نمایشگر طیف گسترده ای از رنگها را پشتیبانی و نمایش دهد ،این فناوری سبب میشود رنگ ها غنی تر و نزدیک تر به واقعیت به نمایش درآیند و سطح و تجربه ی بیننده را از تماشای محتوای تصویری ارتقا و بهبود بخشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد HDR بر روی فناوری HDR چیست و چه کاربردهایی دارد؟ کلیک کنید.

دالبی ویژن چیست و چگونه کار می کند؟

دالبی ویژن نام تجاری یک فرمت اختصاصی و پویای HDR است که توسط Dlby Labs ساخته و توسعه داده شد. Dolby Vision با تنظیم بر اساس صحنه به صحنه (و حتی فریم به فریم) جزئیات بیشتری همراه با دقت رنگ بالاتری را ارائه میدهد و به تولید کنندگان محتوا امکان می دهد تا تنظیمات تصویر  در سطح بسیار جزئی را بهبود دهند.

از زمان تولید محتوا با فرمت دالبی ویژن تا زمانی که بر روی تلویزیون شما پخش می شود داده ها در هر فریم توسط Dolby Vision تنظیم می شوند و دیوایسی که قابلیت پخش این فرمت را دارد دقیقا همانگونه که دالبی ویژن می خواهد محتوا را نمایش می دهد.

تفاوت دالبی ویژن با HDR10

HDR10 از حداکثر روشنایی تصویر 1000 نیت (Nit) در تلویزیون پشتیبانی می کند که در دالبی ویژن می تواند بسیار روشنتر شود و به 10 هزار نیت می رسد. در مورد دقت رنگ نیز همین تفاوت وجود دارد ، HDR10 به سازندگان محتوا اجازه می دهد رنگ را با استفاده از 10 بیت داده مشخص کنند ، در حالی که Dolby Vision حداکثر 12 بیت را پشتیبانی می کند، شاید در نگاه اول این تفاوت 2 بیتی زیاد به نظر نرسد اما در عمل تفاوت بیشتر خواهد بود.

با 10 بیت میتوان 1,024 رنگ ثانویه را از هر رنگ اصلی ایجاد کرد که کمی بیشتر از یک میلیارد رنگ را در اختیار شما قرار می دهد در حالی که 12 بیت می تواند امکان انتخاب رنگ ثانویه را به 4,096 افزایش دهد که در نهایت امکان انتخاب 48 میلیارد رنگ را برای تولیدکننده محتوا فراهم می کند

دالبی ویژن چیست؟

دالبی ویژن یک فرمت اختصاصی و تجاری است و تولیدکنندگان محتوا و دستگاه ها برای استفاده از آن باید مبلغی بابت خریدن امتیاز استفاده از آن پرداخت کنند در حالی که HDR10 یک استاندارد رایگان است و برای استفاده از آن نیازی به خریدن امتیاز آن نیست.

تفاوت دالبی ویژن با +HDR10

+HDR10 که توسط سامسونگ پشتیبانی می شود شبیه دالبی ویژن است و فرمتی پویا است و عملکردی شبیه به Dolby Vision را دارد و از روشنایی و عمق رنگی بالاتر از HDR10 را پشتیبانی می کند اما به خوبی دالبی ویژن نیست و به اندازه آن حرفه ای نیست اما در حال حاضر بزرگترین تفاوت بین این دو استاندارد در دسترس بودن آن است.

در حال حاضر تعداد کمی از دستگاه ها از فرمت +HDR10 پشتیبانی می کنند و حتی محتوای +HDR10 کمتری نیز در دسترس می باشد البته به لطف رایگان بودن آن قطعا شاهد افزایش دسترسی به محتوا و پشتیبانی بیشتر خواهیم بود.

کدام تلویزیون ها از دالبی ویژن پشتیبانی می کنند؟

Dolby Vision فرمتی شناخته شده است و نسبت به +HDR10 شهرت و گستردگی بیشتری دارد اما همه ی تلویزیون های جدید از دالبی ویژن پشتیبانی نمی کنند مثلا سامسونگ که برندی برجسته و فعال در بازار است به دلیل استفاده از +HDR10 از دالبی ویژن پشتیبانی نمی کند. از برندهای بزرگی که از دالی ویژن پشتیبانی می کنند می توان به تلویزیون ال جی، Vizio،TCL و Sony اشاره کرد.

دالبی ویژن چیست؟

پیش نیازهای دسترسی به دالبی ویژن

علاوه بر داشتن تلویزیونی که از فرمت Dolby Vision پشتیبانی می کند باید یک منبع برای دریافت ویدیوی دالبی ویژن نیز داشته باشید که امروزه برخی از گوشیهای هوشمند و تبلت ها با دالبی ویژن سازگاری دارند و از آن پشتیبانی می کنند. در حال حاضر بسیاری از فیلم های Blu-rays (بلوری ) 4K Ultra HD در فرمت دالبی ویژن ارائه می شوند .علاوه بر این سرویسهای پخش فیلم مانند Netflix و Amazon Prime نیز مجموعه ای مناسب از فیلم ها و سریالهای روز را در فرمت Dolby Vision ارائه می دهند.

دالبی ویژن چیست ؟

سرویسهای +Disney و +Apple TV که به زودی شروع به کار می کنند هردو قرار است که پشتیبانی از Dolby Vision و Dolby Atmos را به عنوان قابلیتهای خود معرفی کنند.

مقاله مرتبط: فناوری دالبی اتموس چیست

دالبی ویژن چیست ؟

کلام آخر

در این مقاله با فناوری دالبی ویژن و تفاوت آن با HDR آشنا شدیم. اگر تلویزیون شما هم از این تکنولوژی پشتیبانی می کنم حتما مدل آنرا در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید و اگر قصد خرید تلویزیون را دارید پیشنهاد می کنم محصولات آترین کالا در این زمینه را مشاهده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا