معرفی و بررسی

کمپرسور یخچال چیست؟

کمپرسور یخچال یا همان موتور یکی از قطعات اصلی و مهم در یخچال است که وظیفه اصلی آن ایجاد سرما و خنک سازی در داخل دستگاه است. کمپرسور یخچال با فشرده کردن گاز مبرد و به چرخش در آوردن آن در یخچال فرایند خنک سازی را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. با توجه به اینکه کمپرسور یخچال نقش تعیین کننده ای در ایجاد سرما و طول عمر دستگاه دارد در این مطلب ما توضیحات کامل را در خصوص اینکه کمپرسور یخچال چیست؟ عملکرد آن به چه صورت است، انواع کمپرسور و سایر موارد را بیان خواهیم کرد که قطعاً می تواند برای شما کاربردی باشد.

نحوه عملکرد موتور یخچال چگونه است؟

موتور یخچال برای ایجاد فرایند خنک سازی می بایست یک سری عملیات را بر روی گاز مبرد انجام دهد. البته قبل از هر چیزی در نظر داشته باشید که گردش گاز مبرد در تمام یخچال ها و برندها عملکردی مشابه دارد و به یک شیوه فرایند خنک سازی را انجام می دهد، بنابراین بالا بودن قيمت فريزر و یخچال در برخی از مدل ها ارتباطی به نحوه خنک سازی ندارد. اما توجه داشته باشید که نوع کمپرسور در قیمت یخچال تأثیر گذار است که در هنگام خرید باید به آن توجه کافی داشته باشید.
با این حال نحوه عملکرد کمپرسور یخچال برای خنک سازی به شیوه زیر است:

  •  ابتدا گاز مبرد با فشار کم توسط کمپر سور یخچال مکش داده می شود.
  • سپس با فشار بالا توسط پیستون های کمپرسور یخچال گاز مبرد فشرده می شود.
  •  گاز مبرد به کندانسور وارد می شود و به دلیل فشرده شدن گرم می شود.
  • در کندانسور گاز مبرد گرمای خود را به محیط اطراف می دهد و خنک می شود.
  • گاز سرد شده سپس وارد اواپراتور می شود و به مایع تبدیل می شود.
  • در اواپراتور مایع خنک شده گرمای اطراف را به خود جذب می کند و فرایند خنک سازی را انجام می دهد.
  • این چرخه مجدداً در کمپرسور یخچال انجام می شود و فرایند خنک سازی به طور متناوب در دستگاه ایجاد می شود. در نظر داشته باشید که این چرخه در تمام یخچال ها انجام می شود. اما برخی از یخچال ها مانند یخچال بوش اصل آلمان چون به موتور اینورتر و خطی مجهز شده اند از مصرف برق کمتر و صدای کمتری برخوردار هستند که البته سبب شده تا از محبوبیت بیشتری هم برخوردار شوند.

کمپرسور یخچال چیست

انواع موتور یخچال کدام است؟

اگر بخواهیم یخچال ها را از لحاظ نوع موتور دسته بندی کنیم باید گفت کمپرسور یخچال به طور کلی در دو نوع معمولی و اینورتر تولید شده اند که هر کدام به روشی فرایند خنک سازی را در یخچال انجام می هند که در ادامه بیشتر درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

  • کمپرسور اینورتر یخچال: موتور یخچال اینورتر برای خنک سازی و فشرده سازی گاز مبرد از کمپرسور اینورتر استفاده می کند که مصرف انرژی را تا حد بسیار زیادی بهینه سازی می کند و سر و صدای بسیار پایینی دارد. یکی از کمپانی هایی که برای مدل یخچال های جدید خود از موتور اینورتر استفاده کرده است ال جی است. با توجه به این موضوع اگر قصد خرید یخچال با موتور کم مصرف را دارید ما به شما پیشنهاد یخچال فریزر ال جی را می دهیم.
    نا گفته نماند کمپرسور اینورتر یخچال در مدل های خطی نیز در بازار وجود دارند که کم مصرف هستند و صدای کمی را در فضای محیط ایجاد می کنند که در صورت تمایل می توانید انتخاب یخچال را از آنها انجام دهید.
  • کمپرسور معمولی: یخچال هایی که دارای موتور معمولی هستند برای فشرده سازی گاز مبرد از موتور الکتریکی و پیستون استفاده می کنند. این نوع از یخچال ها در مقایسه با یخچال های اینورتر مصرف برق بالاتری دارند و همچنین سر و صدای بیشتری را در محیط ایجاد می کنند.

کمپرسور یخچال چیست

نقش کمپرسور یخچال چیست؟

موتور یا همان کمپرسور نقش تعیین کننده ای در خنک سازی و ایجاد سرمای یخچال دارد. با توجه به اینکه موتور یخچال در تمام ظرفیت ها یک فرایند را برای خنک سازی را انجام می دهد، شما می توانید با خرید یخچال 30 فوت از مدل دلخواه خنک سازی ایدئالی را در یخچال مشاهده کنید. اما در حالت کلی کمپرسور در یخچال می تواند در موارد زیر نقش داشته باشد.

  • موتور یخچال اینورتر یا معمولی در هر صورت با فشرده سازی گاز مبرد در یخچال ایجاد سرما می کنند.
  • گاز مبرد در سیستم خنک کننده به وسیله موتور یخچال به گردش در می آید.
  • کمپرسور با کارکرد مداوم و به گردش در آوردن متناوب گاز مبرد یک خنک کنندگی ایدئال و مطلوب را در یخچال ایجاد می کند.

کمپرسور یخچال چیست

علایم خرابی کمپرسور یخچال

بی شک کمپرسور نیز همانند سایر قطعات دیگر با عیب و ایراداتی مواجه می شود که بر عملکرد یخچال تأثیر گذار است. با توجه به اهمیت کمپرسور در یخچال قبل از اینکه با مشکلات جدی مواجه شود، سعی کنید علایم و نشانه هایی که می تواند ناشی از وجود عیب در موتور یخچال باشد را در نظر بگیرید. با توجه به اینکه مشکل کمپرسور یخچال برای همه مدل یخچال ها ممکن است اتفاق بیفتد نیازی نیست تا به منظور جلوگیری از این مسأله اقدام به خرید یخچال در مدل های گران قیمت کنید.
با این وجود شما می توانید از مدل های بالا پایین انتخاب خود را انجام دهید. البته ما در مقاله ” یخچال فریزر بالا پایین چی بخرم ” مدل هایی را معرفی کرده ایم که در صورت تمایل می توانید مطالعه ای روی آن داشته باشید. از مهم ترین علائم خرابی کمپرسور یخچال می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اگر از یخچال اینورتر یا معمولی صدای تق تق، لرزش و یا صدای بلندی را شنیدید، حتماً از سالم بودن کمپرسور اطمینان پیدا کنید. چرا که ممکن است موتور دچار عیب و مشکل شده باشد.
  • کمپرسور یخچال به طور کلی فرایند خنک کنندگی در یخچال را انجام می دهد. در صورتی که یخچال یا قسمتی از آن خنک سازی را انجام ندهد، احتمال زیاد کمپرسور دچار خرابی شده باشد و باید بررسی شود.
  • گرمای بیش از حد کمپرسور یخچال طبیعی نیست و به نوعی می تواند علامتی برای خراب شدن آن باشد.
  • از کار افتادن کامل یخچال ممکن است به علت خرابی موتور باشد. بنابراین حتماً کمپرسور را از لحاظ کارایی و سلامت تِست کنید.

برای عملکرد بهتر کمپرسور یخچال باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

  • در صورت وجود مشکل در کمپرسور هرگز یخچال را روشن نکنید، چرا که ممکن است به سایر قطعات نیز آسیب وارد کند.
  • برای تعمیر یا تعویض کمپرسور حتماً با یک متخصص تماس بگیرید.
  • با نگهداری و استفاده صحیح از یخچال می توانید عمر کمپرسور را افزایش دهید.

کمپرسور یخچال چیست

خرید یخچال اینورتر با ضمانت اصالت از آترین پلاس

کمپرسور به عنوان قلب تپنده یخچال عمل می کند که می تواند فرایند خنک سازی را به طور متناوب در یخچال به گردش درآورد. با توجه به اینکه محبوبیت یخچال هایی که از موتور اینورتر برخوردار هستند بیش از مدل های معمولی است ما نیز در فروشگاه آترین پلاس مجموعه ای از بهترین مدل یخچال های جدید را با کمپرسور اینورتر در اختیار مشتریان قرار داده ایم.
با توجه به موجودی های ما در فروشگاه می توانید در صورت تمایل به خرید با تضمین اصالت و سلامت، گارانتی 18 ماهه، پرداخت در محل، ارسال سریع و بهترین قیمت، سفارش خود را به ثبت برسانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا