معرفی و بررسی

کولر گازی اینورتر چیست؟

میزان مصرف برق کولر گازی بالا است و همین امر نیز مورد توجه واقع شده و یک مشکل اساسی به حساب میاد. اما جدیدا مدلهایی به بازار عرضه شده اند که به کیت اینورتر مجهز هستند و با بهره گیری از این تکنولوژی برق کمتری مصرف کرده و میزان مصرف انرژی در آن به طور چشم گیری کاهش می یابد. در این مقاله به موضوع کولر گازی اینورتر چیست خواهیم پرداخت و شما را با این مدل بیشتر آشنا خواهیم کرد.

کولر گازی اینورتر چیست

تکنولوژی اینورتر در کولر گازی چیست؟

و اما اینورتر چیست؟ اینورتر یا مولد باعث می شود تا جریان مستقیم برق به جریان متناوب تبدیل شود و یک حالت دوان کننده ای به دستگاه بدهد. اینورتر در دستگاه های زیادی استفاده شده که در کولر گازی نیز برای تنظیم درجه هوا و همچنین کاهش مصرف برق مورد استفاده قرار گرفته. اینورتر در کولر گازی در واقع روان کننده دور موتور است که با این کار باعث می شود تا دمای اتاق در حالت تنظیم خارج نشود و عین حال نیز با کم کردن دور موتور مانع از قطع و خاموش شدن آن و در نتیجه صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

تکنولوژی اینورتر در کولر گازی

منظور از اینورتر در کولر گازی چیست؟

کمپرسور دارای دو نوع عملکرد دور ثابت و دور متغیر است که در کولر گازی های معمولی دور ثابت است و با رسیدن دمای اتاق به درجه مورد نظر موتور کولر گازی به صورت خودکار خاموش شده و دور آن قطع می شود، بعد از مدتی و با افزایش دمای اتاق موتور دوباره به حرکت در می آمد که این قطع و وصل شدن موتور به خودی خود موجب افزایش مصرف انرژی می شد.

دوال اینورتر چیست

اما در کولر گازی های اینورتر نوع عملکرد کمپرسور دور متغیر است و با تبدیل جریان مستقیم برق به جریان متناوب در واقع مانع از خاموش شدن موتور می شود و تنها دور موتور را کاهش می دهد که در نتیجه آن نه تنها دمای اتاق بر روی دمای مورد نظر تنظیم می شود بلکه باعث کاهش مصرف برق نیز می شود.

دوال اینورتر چیست؟

تکنولوژی دوال اینورتر نوع پیشرفته اینورتر است که به جای یک روتر از دو روتر استفاده می کند که این دو روتر در کمپرسور با سرعت متغیری به طور متوالی همیشه در حال چرخش هستند. حرکت مداوم و متغیر روترها باعث می شود تا کمپرسور بدون وقفه به کار خود ادامه دهد و عملکرد قدرتمندتری ارائه دهد و در نتیجه انرژی کمتری مصرف کرده و هوا را با توان بیشتری پخش می کند.

دوال اینورتر چیست

دوال اینورتر نه تنها در عملکرد بهتر کمپرسور تاثیر مثبتی دارد بلکه موجب می شود تا کمپرسور انرژی کمتری نیز مصرف کند و باعث صرفه جویی در مصرف برق نیز شود.

مقاله مرتبط: راهنمای خرید کولر گازی

تفاوت کولر گازی اسپلیت اینورتر و کولر معمولی

کولر گازی اینورتر با کولر معمولی در قسمت مدار الکتریکی و نوع عملکرد موتور با هم فرق می کنند. در کولر گازی معمولی مدار با استفاده از یک ترموستات خاموش و روشن می شود، به این صورت که با رسیدن هوای محیط به دمای مطلوب، کمپرسور به صورت خودکار خاموش می شود و در صورت تغییر دما دوباره روشن می شود. این روشن و خاموش شدن به خودی خود موجب افزایش استهلاک موتور کولر گازی و همچنین افزایش مصرف برق می شود.

تفاوت کولر گازی اسپلیت اینورتر و کولر معمولی

نوع عملکرد کولر گازی اینورتر متفاوت است و دارای جریان متغیر می باشد که در صورت رسیدن دمای اتاق به دمای تنظیم شده برق همچنان وصل و موتور دستگاه خاموش نمی شود بلکه با دور کمتری در حال حرکت است بنابراین کمپرسور کمترین استهلاک را داشته و انرژی کمتری نسبت به کولر گازی معمولی مصرف می کند. مورد دیگری که موجب برتری کولر گازی اینورتر به کولر گازی معمولی می شود این است که در نوع اینورتر از گاز مبرد R410A استفاده می شود که یک گاز ایده آل و مناسب با نقطه جوش بالا است که عملکرد بهتری نسبت به گاز R22 ارائه می دهد.

مقاله مرتبط: کولر گازی چیست

کلام آخر

کولر گازی اینورتر به دلیل کم مصرف بودن و همچنین عملکرد بهترین که ارائه می دهد بیشتر مورد استقبال عموم قرار می گیرد و همچنین به نسبت کولرهای معمولی قیمت بالاتری نیز دارد. متاسفانه سودجویان از این شرایط سوء استفاده کرده و کولر گازی های معمولی را به جای اینورتر به مشتریان تحویل می دهند. بنابراین در هنگام خرید کولر گازی برای جلوگیری از چنین رویدادی ابتدا باید موارد ذکر شده در بالا را در مورد کولرگازی اینورتر مطالعه کرده و به یاد داشته، همچنین برای خرید آن به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید تا بعدا دچار ضرر مالی نشوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا