آموزش

کولر گازی چیست؟

در فصل های گرم سال مانند تابستان که دما تا حد زیادی افزایش می یابد و حرارت زیاد می شود،  افراد برای خنک کردن و متعادل کردن دمای محیط خود از وسایل خنک کننده ای مثل پنکه، کولر و کولرهای گازی یا اسپلیت استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به سوالاتی همچون کولر گازی چیست و کولر گازی چگونه عمل می کند ؟ همچنین یک سری از سوالات دیگر در رابطه با برندهای کولر گازی و نحوه خرید کولر گازی که توسط کاربران مطرح می شود پاسخ دهیم، پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کولر گازی چیست؟

کولرگازی (ویکی پدیا) وسیله ای است که با تبدبل گاز به مایع و سپس مایع به گاز تولید سرما می کند که در بعضی از آنها امکان معکوس کردن وجود دارد و می توان کولر را تبدبل به پمپ حرارتی کرد و در فصل زمستان به عنوان یک وسیله گرمایشی از آن برای گرم کردن محیط استفاده کرد.

کولر گازی از چهار جزء اصلی کمپرسور ،کندانسور ،اواپراتور و شیر انبساط تشکیل می شود که در ادامه به توضیحات آنها می پردازیم. در کولرگازی از گاز مخصوص تبرید (تبرید به فرایند انتقال گرما از مخزنی با دمای پایین به مخزنی با دمای بالا گفته می شود) از جمله R-22 یا R-134a یا R-404 استفاده می شود.

بعضی از کولرگازی ها فقط کار خنک کردن را انجام می دهند و در زمینه سرمایشی و برای خنک کردن محیط از آنها استفاده می شود اما بعضی از آنها هر دوعمل سرمایشی و گرمایشی را انجام می دهند و می توان از آن برای خنک کردن در تابستان و از گرمای آن در در زمستان استفاده کرد.

اجزای اصلی کولر گازی

کمپرسور

کمپرسور اصلی ترین قسمت از اجزای داخلی کولر گازی است که وظیفه مکش گاز از اواپراتور و همچنین فشرده کردن و انتقال آن به کندانسور را برعهده دارد.

انواع کمپرسور کولر گازی عبارت اند از : کمپرسور پیستونی، روتاری و اسکرول می باشد که بسته به نوع و منطقه استفاده از کولر کازی متفاوت است.

کندانسور

کندانسور وظیفه دفع گرمای جذب شده در قسمت اواپراتور و همچنین دفع گرمای به وجود آمده در قسمت کمپرسور را برعهده دارد.

اواپراتور

اواپراتور ابزاری است که برای تبخیر آب و یا دیگر مایعات به کار می رود که در کولرگازی نیز با جذب گرمای محیط باعث تیخیر مبرد (مبرد گاز مورد استفاه در کولر گازی است) می شود و همچنین باعث می شود حرارت از محیط سرد و همچنین از محصولاتی که در آن محیط وجود دارند گرفته شود.

شیر انبساط

شیر انبساط وظیفه کاهش فشار مبرد مایع و کم کردن دمای اشباع مبرد را برعهده دارد.

ابعاد کولر گازی

کولر های گازی در ابعاد مختلفی بسته به نوع استفاده و محلی که در آن قرار می گیرد طراحی می شود که کاربر با توجه به متراژ محیط خود می تواند آن را انتخاب کند. کولر گازی معمولا در ظرفیت های 9000 تا 36000 هزار در مدل اسپلیت دیواری و در مدل ایستاده تا 90000 نیز عرضه می شود که مدلهای ظرفیت بالا معمولا با برق 3 فاز کار می کنند و برای محیط های بزرگ مانند سالن های بزرگ، تالارها، فرودگاه و… مورد استفاده قرار می گیرد. در جدول زیر به صورت تقریبی ظرفیت کولر گازی بر حسب متراژ محاسبه شده که با استفاده از آن می توانید کولر مورد نظر را انتخاب کنید.

متراژ بر حسب m2 ظرفیت کولر گازی یا اسپلیت
تا 15 9000
تا 22 12000
تا 35 18000
تا 45 24000
تا 64 32000
تا 75 45000 ایستاده
تا 100 60000 ایستاده
تا 150 90000 ایستاده

 

تاریخچه کولر گازی

اولین کولر گازی توسط مخترع آمریکایی ویلیس کریر و در سال 1902 در حال که می خواست راهی برای حل مشکل تغییر در همنشینی رنگها پیدا کند اختراع شد. شرکت بوفالو و کارخانجات نساجی جنوب آمریکا از اولین استفاده کنندگان این اختراع جدید برای خنک کردن محیط کاری خود از سیستم خنک کننده کریر استفاده کردند. بعدا و در سال 1920 کولر گازی به منازل مسکونی راه یافت و به آستفاده عموم درآمد.

کاربرد کولر گازی

ماهیت و کاربرد اصلی کولر گازی خنک کردن محیط می باشد که با جذب هوای گرم و تبدیل آن به هوای سرد با استفاده از فرایند تبخیر مایع و همچنین پخش هوای سرد ایجاد شده، موجب خنک شدن محیط می شود. کولر گازی در دو نوع سرمایش و سرمایشی گرمایشی تولید می شود که در نوع سرد و گرم هر دو عملکرد سرمایشی و گرمایشی را انجام داده می دهد و این امکان را برای شما فراهم می کند تا علاوه بر خنک کردن محیط  در فصل گرم، در فصل سرما نیز برای گرم کردن محیط از آن استفاده کنید.

مزایای کولر گازی

در وهله اول از کولر گازی به عنوان یک خنک کننده و برای خنک کردن محیط مورد استفاده قرار می گیرد که با تبدیل هوای گرم به هوای سرد محیطی دلنشین را برای شما ایجاد می کند، اما کولر گازی مخصوصا اسپلیت دارای ویژگی های خاص دیگری نیز می باشد که به عنوان مثال می توان به مواردی همچون افزایش کیفیت هوا، کاهش آلرژی و ایجاد محیطی سالم و عاری از آلودگی اشاره کرد. در مدلهای جدید اسپلیت با بهره گیری از فناوری های نوین باکتری های موجود در هوا جذب شده و مانع از پخش آن در فضای اطراف می شود که در نتیجه آن هوایی خنک و محیط پاک و سالمی را برای شما فراهم می آورد.

  • علاوه براین می توان به موارد زیر نیز اشاره داشت
  • کاهش آلودگی هوا و حذف باکتری های موجود در هوا
  • مجهز به فیلتر ضد آلرژی
  • توانایی بالا در سرمایش و گرمایش
  • مجهز به سیستم ترموستات برای کنترل دما

معایب کولر گازی

کولر گازی و اسپلیت نیز همانند هر وسیله دیگری در کنار ویژگی های مفید و خاصی که دارند دارای معایبی نیز می باشند که در اینجا به چند مورد از معایبی که در میان کاربران بیشتر مطرح است اشاره می کنیم.

  • پر هزینه و گران قیمت
  • مصرف انرژی بالا که در مدلهای اینورتر تا حدودی این مشکل برطرف می شود
  • خشکی پوست با قرار گیری به مدت طولانی در زیر باد کولر گازی
  • خشکی چشم، مخصوصا برای کسانی که حساسیت چشمی دارند موجب خشکی، درد و خارش چشم می شود.
  • مواردی همچون تشدید مشکلات تنفسی، عفونت دستگاه تنفسی و حساسیت نیز ممکن است پیش بیاد

انواع کولر گازی

کولر گازی پنجره ای

کولرگازی پنجره ای جزو ابتدایی ترین و ساده ترین نوع کولرگازی است که همه اجزای آن یعنی پنل و موتور در کنار هم تعبیه شده اند و محل نصب آنها پنجره اتاق است به همین دلیل به کولرگازی پنجره ای معروف است. این کولر گازی باید نیمی از آن در محیط داخل اتاق و نیمی دیگر نیز در محیط بیرون و در هوای آزاد قرار گیرد.

کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پرتابل

در کولرگازی پرتابل نیز کمپرسور داخل دستگاه است و جداگانه نصب نمی شود و در آن دو موتور تعبیه شده که یکی در بالا عمل انتقال جریان هوای خنک  را انجام می دهد و یکی در پایین و پشت دستگاه عمل خروج جریان گرم را انجام می دهد.در این کولرگازی هوایی مطلوب و بدون رطوبت ایجاد می شود و مناسب مکانهایی است که امکان نصب کمپرسور به صورت جداگانه و در بیرون وجود ندارد.

کولر گازی پرتابل

کولر گازی دیواری

کولرگازی دیواری یکی از پراستفاده ترین و پرطرفدارترین نوع کولرگازی است که موتور و پنل آن به صورت جداگانه نصب می شوند به این صورت که پنل در داخل و موتور در بیرون و در هوای آزاد نصب می شود. کولرکازی دیواری دارای مدلهای مختلفی است که در بعضی از آنها که به مولتی مشهورند به شما امکان نصب چند پنل دیواری به صورت جداگانه را می دهد و شما می توانید آنها را به وسیله لوله کشی به یک واحد خروجی و در فضای بیرون وصل کنید.

کولر گازی اسپلیت دیواری

 

کولر گازی ایستاده

کولر گازی ایستاده دارای طراحی به صورت ایستاده است که طراحی داخلی آن مخصوصا فن آن برای فضای بزرگ مانند سالنها ، اداره جات و … مناسب است .کولرگازی ایستاده به دو صورت یک تیکه و دوتیکه یا اسپلیت طراحی می شود.کولرگازی اسپلیت ایستاده هم مانند اسپلیت دیواری دارای دو قسمت جداگانه است که قسمت کمپرسور آن به صورت جداگانه و در فضای بیرون نصب می شود.

کولر گازی ایستاده

اسپلیت چیست؟

اسپلیت همان کولر گازی است با این تفاوت که  کولر گازی اسپلیت از دو قسمت یعنی پنل داخلی که در فضای داخلی قرار می گیرد و پنل خارجی یا کمپرسور که در بیرون از منزل یا محیط نصب می شود تشکیل شده. این دو قسمت با استفاده از لوله های مسی به نام خط مبرد به هم متصل می شوند.

کولر گازی اسپلیت بسته به نوع استفاده و کارکرد خود دارای انواع مختلفی می باشند که در این مقاله قصد داریم انواع مختلف اسپلیت که در بازار موجود هستند را معرفی کنیم و کارکرد آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع اسپلیت

اسپلیت دیواری

اسپلیت دیواری رایج ترین و پرطرفدارترین نوع موجود در بازار است که دارای دو قسمت موتور و پنل داخلی است. در این نوع اسپلیت، پنل داخلی بر روی دیوار نصب می شود و در ظرفیت های 7 هزار تا 36 هزار تولید و عرضه می شود که با توجه به مساحت محیط مورد نظر می توانید آن را انتخاب کنید. اسپلیت دیواری به دلیل نصب راحت و نگهداری آسانی که دارد می تواند بهترین گزینه برای استفاده در منازل مسکونی و اداری باشد.

اسپلیت سقفی زمینی

پنل داخلی این نوع اسپلیت دارای طراحی مکعب مستطیلی است که می توانید آن را زیر سقف و یا کمی بالا تر از زمین و چسبیده به دیوار نصب کنید. این نوع اسپلیت برای مکانهایی که فاقد سقف کاذب می باشند مناسب است زیرا قابلیت نصب به سقف را ندارد و به جای آن به دیوار وصل می شود. اسپلیت سقفی زمینی در ایران کاربرد کمتری دارد و زیاد به چشم نمیخورد.

اسپلیت سقفی کانالی

اسپلیت سقفی کانالی یکی دیگر از انواع اسپلیت ها است  که دارای یک دستگاه یکپارچه است و قابلیت استفاده در فضاهای مختلف را دارد. این اسپلیت همچنین قابلیت نصب در سقف کاذب را دارد و امکان ایچاد چندین دریچه خروجی هوا را فراهم می سازد. علاوه براین می توانید برای خنک سازی چند اتاق و یا مکانهای مختلف از آن استفاده کنید.

اسپلیت سقفی کاستی

این نوع اسپلیت زیر سقف و در سقف کاذب نصب می شود که قسمت عمده آن داخل سقف کاذب قرار می گیرد بنابراین تنها قسمت کمی از آن نمایان است. به دلیل نوع طراحی و طریقه نصب این نوع اسپلیت، یکی از بهترین گزینه برای استفاده در محیطهای اداری می باشد. نوع پرتاب باد در کولر اسپلیت سقفی کاستی به صورت چهار طرفه است و بهترین مکان برای نصب آن نیز در وسط سالن می باشد.

اسپلیت ایستاده

این نوع کولرگازی ها که به صورت دو تیکه طراحی می شوند از ظرفیت بالایی برخوردار اند و در ظرفیتهای 24000 تا 120000 تولید می شوند که برای مکانهای بزرگ همچون بانک، تالار، فروشگاه های بزرگ، رستوران ها و… مناسب هستند. اسپلیت های ایستاده عمدتا با برق سه فاز کار می کنند و همچنین به صورت ایستاده بر روی زمین قرار می گیرند که  موجب می شود تا فضای کمی را اشغال کنند. کمپرسور استفاده شده در این نوع اسپلیت ها معمولا از نوع روتاری و یا اسکرول می باشد.

مینی اسپلیت

مینی اسپلیت از نظر اندازه کوچکتر از یک اسپلیت استاندارد و معمولی است، از نظر ظرفیت نیز در مقابله با سیستم اسپلیت دارای ظرفیت کمتری می باشد. مینی اسپلیت را می توانید روی دیوار، بر روی زمین و یا سقف نصب کنید.

انواع برندهای کولر گازی

برندهای مختلفی از کولرگازی در بازار موجود است که ما در ادامه مقاله کولر گازی چیست به چند مدل از پرفروش ترین و معروفترین کولر گازی های موجود در بازار را معرفی می کنیم.

کولر گازی اجنرال

کولر گازی اجنرال یکی از محصولات فوجیتسوی ژاپن است که با نام اجنرال در بازار شناخته شده است. اجنرال یکی از با کیفیت ترین کولرگازیهای موجود در بازار است که برای استفاده در سخترین شرایط توسط فوجیتسو مورد آزمایش قرار می گیرد تا بهره وری خوبی داشته باشد. اجنرال با طراحی خلاقانه و نواوری و همچنین به لطف تکنولوژی منحصر به فرد دارای بیشترین صرفه جویی در انرژی است.

کولر گازی اجنرال

کولر گازی جنرال

کولر گازی جنرال از سری تجهیزات تهویه مطبوع است که برای سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد . گازهای مصرفی در کولرگازی جنرال R22 و R410 و همچنین گاز هیدروفلوئوروکربن است.جنرال دارای مدلهای مختلفی است و در مدلهایی همچون جنرال گلد، جنرال شکار، دی ان جنرال، دی جنرال،  جنرال مکس، جنرال T3  ZH و SH در بازار عرضه می شود.

کولر گازی جنرال

 

کولر گازی پاناسونیک

پاناسونیک یکی از شرکتهای بزرگ ژاپنی است که به عنوان یکی از غولهای صنایع الکترونیکی جهان شناخته می شود . کولرگازی پاناسونیک نیز یکی از مرغوبترین و باکیفیت ترین کولرگازی های موجود در بازار است ،در بازار ایران به دلیل قیمت بالا استقبال چندانی از آن نمیشود.

کولر گازی پاناسونیک

کولر گازی ال جی

کولرگازی ال جی را نیز میتوان به عنوان یکی از پرفروش ترین و بهترین کولرگازی های موجود در بازار نام برد که از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا مخصوصا از اینورتر بهره می برد تا بیشترین بهره وری و همچنین کمترین میزان انرژی را مصرف کند.

کولر گازی ال جی

کولر گازی سامسونگ

سامسونگ شرکتی شناخته شده در حوزه لوازم خانگی است که در زمینه گرمایشی و سرمایشی نیز فعالیت میکند و انواع کولرگازی اعم از پنجره ای، ایستاده، اسپلیت و … را تولید میکند. کولر گازی سامسونگ دارای طراحی خلاقانه و منحصر بفرد است که در مدل های جدید به لطف بهره گیری از نوآوری های نوین عملکرد آن تا 38 درصد بهبود یافته است.

کولر گازی سامسونگ

کولرگازی گری

گری جزو بزرگترین تولیدکنندگان سیستم تهویه مطبوع جهان است که قسمت زیادی از بازار کولرگازی ایران را نیز پوشش می دهد. کولرگازی گری دارای قدرت سرمایشی فوق العاده و بدنه ای محکم دارد و همچنین انرژی کمی را مصرف می کنند. شرکت گری سالانه با تولید بیش از 27 میلیون دستگاه تهویه مطبوع خانگی و با تولید 2 میلیون دستگاه تهویه مطبوع تجاری توانسته جایگاه ویژه ای را در میان مصرف کنندگان کولرگازی پیدا کند.

کولر گازی گری

میزان مصرف برق کولر گازی

تقریبا 80 درصد از خانوارهای ایرانی در فصل گرما از کولر برای خنک کردن محیط خود استفاده می کنند که از این آمار نزدیک به 70 درصد از کولر های آبی و تقریبا بیش از 18 درصد از کولر گازی و مابقی نیز از سایر سیستم های خنک کننده و سرمایشی استفاده می کنند.(این آمار مربوط به سال 95 می باشد).

توان کولرهای آبی حدود 2000 وات تخمین زده شده که تقریبا 5 برابر بیشتر از توان کولر آبی می باشد. البته مصرف برق کولر گازی به نوع کمپرسور و فناوری به کار رفته در آن نیز بستگی دارد مثلا موتورهای T3 یا موتور سنگین که برای مناطق گرم و خشک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد به نسبت موتور سبک یا T1 انرژی کمتری مصرف می کند. همچنین فناوری اینورتر نیز تا حدودی در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

نحوه نصب کولر گازی

نحوه نصب کولر گازی با توجه به نوع کولر گازی و طراحی آن متفاوت است و با وجود انواع مختلف کولر گازی باید در نصب آن دقت شود و در این مورد به یک تکنسین حرفه ای مراجعه کنید تا خسارتی به دستگاه وارد نشود. نصب کولرگازی های یک تکه آسان است و بدون مشکل می توانید آن را نصب  و مورد استفاده قرار دهید اما در کولر گازی های دو تکه یا اسپلیت نیاز به تکنیسن دارید و بدون داشتن مهارت ممکن است دچار مشکل شوید و به کولر گازی آسیب برسانید.

از کجا کولر گازی بخریم؟

با نزدیک شدن به فصل گرما همه ما تصمیم به خرید کولر گازی می کنیم و در مرحله اول نوع کولر و ظرفیت را با توجه به محیط خود انتخاب می کنیم اما در آخر سوالی که برای بیشتر کاربران پیش میاد آین است که از کجا کولر گازی بخریم ؟ آیا با مراجعه به مغاره شهر محل زندگی خود کولر بخریم یا از نمایندگی ها آن را خریداری کنیم و یا به شهرهای مرزی همچون بانه سفر کنیم و کولرگاری خود را خریداری کنیم.

مقاله مرتبط: راهنمای خرید کولر گازی

متاسفانه به دلیل تحریم برندهای معتبر و با کیفیت وارد ایران نمی شوند و با مراجعه به نمایندگی ممکن است کولرگازی خود را پیدا نکنید، از طرف دیگر محصولات نمایندگی ها به دلیل مالیات و عوارض به نسبت فروشگاه های شهرهای مرزی گرانتر است. رفتن به شهرهای مرزی نیز هزینه بر و زمان بر است. بنابراین خرید از فروشگاه های اینترنتی معتبر همچون فروشگاه آترین کالا بهترین روش برای خرید کولر گازی است. فروشگاه اینترنتی آترین کالا بدون واسطه و مسقیم محصول را وارد می کند و شما می توانید بدون نیاز به صرف هزینه اضافی و با خیال راحت خرید خود را انجام دهید و بهترین محصول را انتخاب کنید.

چه نوع کولر گازی بخریم؟

همانطور که در قسمت ابعاد کولر گازی نیز اشاره کردیم انتخاب نوع کولر گازی به محیط و فضای محل سکونت شما بستگی دارد، مثلا برای منازل مسکونی و اداری و مکانهایی که امکان نصب پنل خارجی وجود دارد، گولر گازی های اسپلیت دیواری بیشترین استفاده را دارند و برای مکانهایی همچون تالارها، فروشگاه های بزرگ و… کولر گازی های ایستاده مناسب است. بنابراین برای انتخاب نوع کولر گازی باید محیط ومکان را در نظر داشته باشید که برای شما می توانید با مطالعه کامل این مقاله با انواع کولر گازی و اسپلیت آشنا شده و به راحتی بتوانید نوع کولر را انتخاب کنید.

کولر گازی چه مارکی خوبه؟

یکی دیگر از سوالاتی که در هنگام خرید کولر گازی مطرح می شود این است که کولر گازی چه مارکی خوبه ؟ در جواب این سوال باید گفت که برندهای مختلفی از کولرگازی در بازار موجود است و شرکتهای زیادی در زمینه تهویه مطبوع فعالیت می کنند که ما در اینجا چند تا ازمعروف ترین برندهای کولر گازی که جزو پر فروشترین های موجود در بازار هستند را معرفی می کنیم.

آیا کولر گازی با گاز شهری کار می کند؟

کولر گازی وسیله ای برقی است و با استفاده از برق شهری کار می کند که البته مدل های ایستاده معمولا با برق 3 فاز کار می کنند. کولر گازی همانند یخچال با تبدبل گاز به مایع تولید سرما می کند و همچنین با جذب هوای گرم داخل محیط و پخش هوای سرد موجب خنک شدن فضای اطراف خود می شود. در کولر های گازی از دو نوع گاز R410A  و R22 استفاده می شود که گاز R22 نسبت به گاز R410A ارزان تر است و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. از گاز R410A به عنوان جایگزینی برای گاز R22 استفاده می شود که نسبت به آن گرانتر است و همچنین آلاینده کمتری نیز دارد.

سخن آخر

برندهای مختلف و متنوعی از کولرگازی و اسپلیت در بازار موجود است که هر کدام دارای ویژگیهای خاص و منحصربه فردی هستند و بسته به شرایط محیطی و آب و هوایی که در آنجا زندگی می کنید می توانید محصول خود را انتخاب کنید مثلا برای مناطق شمالی کشور که هوا زیاد گرم نیست لازم نیست که از کولرگازی های قدرتمند و پر مصرف استفاده کرد و یا در مناطق جنوبی که هوا گرمتر است باید کولری را انتخاب کنید که بتواند در آن شرایط بهترین عملکرد و بهره وری را داشته باشد.

امیدواریم که توانسته باشم سوال کولر گازی چیست را به خوبی پاسخ دهیم. اگر در انتخاب و خرید کولرگازی مشکل دارید جهت مشاوره و راهنمای رایگان با کارشناسان ما در قسمت پشتیبانی آترین کالا در ارتباط باشید، همچنین در صورت داشتن سوال و یا نظر در مورد این مقاله می توانید در قسمت نظرات این متن آن را بیان نمایید.

cutt.ly    bitly.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا