معرفی و بررسی

رله اورلود یخچال چیست؟

یکی از قطعات بسیار مهم و اصلی که در یخچال تعبیه شده است موتور یا همان کمپرسور است که به نوعی می توان آن را به عنوان قلب تپنده یخچال نیز معرفی کرد. وظیفه اصلی کمپرسور تولید سرما و ایجاد خنک سازی برای حفظ و نگهداری طولانی مدت مواد غذایی است. با این حال نداشتن محافظ برای عملکرد بهتر موتور می تواند دستگاه را با خطراتی همچون گرمای بیش از حد و همچنین قرار گرفتن در معرض جریان بالای برق قرار دهد. در شرایط پر خطر یکی از قطعاتی که موتور را از هر لحاظ محافظت می کند رله اورلود یخچال است.
اما رله اورلود یخچال چیست؟ وظایف اورلود یخچال چیست؟ اورلود کمپرسور یخچال قطعه ای است که می توان گفت عملکرد کمپرسور را زیر نظر می گیرد و به نوعی در مدار الکتریکی کمپرسور قرار می گیرد. به طور معمول رله اورلود در صورت گرم شدن بیش از حد کمپرسور با قطع مقطعی جریان برق از موتور و اجزای آن محافظت می کند. همچنین در صورت وجود نوسانات برقی موتور را از لحاظ وارد شدن بار اضافه محافظت می کند و از ایجاد فشار به دستگاه و آسیب دیدن آن ممانعت می کند. با توجه به این موضوع در ادامه یک سری از وظایف رله اورلود یخچال را که در عملکرد آن تأثیر گذار است را برای شما به طور کامل توضیح خواهیم داد.

محافظت از کمپرسور در برابر گرمای بیش از حد اصلی ترین وظیفه رله اورلود

از آنجایی که رله اورلود برای انواع یخچال با هر مارک و مدل طراحی شده است، می توان گفت این قطعه از اصلی ترین اجزایی است که به طور مستقیم کارکرد موتور یخچال را تحت تأثیر قرار می دهد. زمانی که دمای کمپرسور به هر دلیلی از حد مجاز بیشتر شود رله اورلود وارد عمل می شود و با قطع جریان برق از آسیب دیدن کمپرسور جلوگیری می کند و تا زمان برگشت دما به حالت تعادل از کمپرسور محافظت می کند.

رله اورلود یخچال

جلوگیری از خرابی موتور در صورت جریان برق بیش از حد

گاهی اوقات نوسانات برق باعث می شود تا جریان برق ورودی به یخچال از یک حدی فراتر باشد. در صورت ورود برق قوی به یخچال باز هم رله اورلود یخچال فعال می شود و از ایجاد مشکل و صدمه در یخچال ممانعت می کند. نا گفته نماند کیفیت این قطعه نیز به نوعی از بروز هر گونه صدمه و آسیب در موتور یخچال نیز جلوگیری می کند. چرا که گاهی اوقات به دلیل نامرغوب بودن این قطعه حتی با وجود فعال شدن رله دستگاه شما با آسیب مواجه می شود. با این حال اگر قیمت را برای خرید یخچال فریزر چندان مَد نظر قرار نمی دهید ما به شما یخچال ساید بوش که از لحاظ فناوری و کیفیت قطعات در رتبه های نخست قرار دارد را پیشنهاد می کنیم.

عملکرد رله اورلود یخچال چگونه است؟

رله اورلود معمولاً از دو بخش اصلی بی متال و کنتاکت تکیل شده است. بی متال از دو فلز با ضریب انبساط حرارتی متفاوت تشکیل شده است که در صورت ورود برق اضافه به موتور این صفحه تحریک می شود و با برخورد با کنتاکت ها جریان در مدار موتور قطع می شود. بخش دیگر رله اورلود کنتاکت است که وظیفه باز و بسته کردن جریان برق را بر عهده دارد. توجه داشته باشید که در حالت عادی که یخچال مشغول کار است بی متال خنک است و کنتاکت ها وصل هستند و یک جریان عادی و نرمال برق به کمپرسور می رسد.
اما اگر دمای یخچال یا جریان برق ورودی از حد مجاز فراتر رود بی متال گرم شده و سپس خم می شود. این فرایند موجب می شود تا کنتاکت ها از هم فاصله گرفته و در نهایت جریان برق قطع شود و به نوعی از صدمه به کمپرسور جلوگیری شود. با توجه به عملکرد مشابه انواع رله اورلود یخچال، انتخاب یخچال از برند سامسونگ یک گزینه بسیار عالی است. چرا که قیمت جدیدترین یخچال سامسونگ با توجه به بهره مندی هایی که دارد بسیار مناسب است.

رله اورلود یخچال

علائم خرابی رله اورلود چیست؟

رله اورلود به عنوان یک حفاظ برای کمپرسورعمل می کند که یخچال را در مقابل گرمای بیش از حد و جریان برق اضافه محافظت می کند. البته اوقات یخچال با مشکلاتی مواجه می شود که بررسی کردن رله اورلود در چنین شرایطی باید قبل از هر موضوع دیگری ارجحیت داشته باشد. چرا که وجود عیب در این قطعه در تمام ظرفیت ها و مدل های یخچال نشانه های مشابه دارد. به عنوان مثال اگر شما یک یخچال ۳۰فوت داشته باشید و رله اورلود دچار مشکل شده باشد دقیقاً علائم مشابهی با یک یخچال ساید دارد که همین عیب را دارد.
اما به نظر شما علائم خرابی رله اورلود یخچال چیست؟ آیا خراب شدن این قطعه نیاز به تخصص خاصی دارد؟ در پاسخ باید گفت که تشخیص خرابی رله اورلود کمپرسور یخچال بسیار راحت است که با کمی دقت و توجه کردن به چند مورد که در ادامه توضیح خواهیم داد، می توانید به راحتی متوجه آن شوید.

شنیدن صدای تق تق موتور مهم ترین نشانه برای خرابی رله اورلود یخچال فریزر

فرض کنید شما یک یخچال فریزر بالا پایین دارید و رله اورلود آن دچار عیب و مشکل شده است. در چنین حالتی جریان برق در رله اورلود به موتور به طور مداوم دچار قطع و وصلی می شود که در نهایت سبب ایجاد تق تق در کمپرسور یخچال می شود. با این وجود اگر شما نیز با تق تق و صدای غیر طبیعی در یخچال مواجه شدید حتماً رله اورلود را از لحاظ کارایی بررسی کنید.

خرابی رله اورلود یخچال

گرم شدن بدنه یخچال علامتی برای خرابی رله اورلود کمپرسور یخچال

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی به بدنه یخچال دست زده باشید گرمای نا معمولی را احساس کنید. این داغ شدن بدنه می تواند ناشی از وجود مشکل و عیب در رله اورلود یخچال باشد. بنابراین اگر قسمت بیرونی دستگاه گرمای بیش از حد را از خود نشان داد قبل از هر کاری حتماً رله یخچال را از لحاظ سالم بودن تست کنید.

از کار افتادن کامل یخچال اصلی ترین دلیل عیب رله اورلود

گاهی اوقات وجود عیب در رله اورلود هیچ نشانه ای از پیش ندارد و یخچال یکباره از کار می افتد. چنانچه شما هم با مشکل مشابه مواجه شدید حتماً رله اورلود یخچال را توسط یک تکنسین ماهر بررسی کنید و نسبت به عیب یابی و رفع آن اقدام کنید.

علائم رله اورلود یخچال

برای تشخیص خرابی رله و اورلود یخچال چه باید کرد؟

اگر رله اورلود کمپرسور دچار عیب و خرابی شده باشد از روی علامت ها و نشانه هایی که به وجود می آید تشخیص آن می تواند ساده تر از آن چیزی باشد که تصورش را دارید. بنابراین شما می توانید با استفاده از یک مولتی متر فوراً این قطعه را از لحاظ سالم بودن و کارایی تست کنید. همچنین می توانید با انجام مراحل زیر نیز تشخیص خرابی رله اورلود کمپرسور یخچال را انجام دهید.

  • یخچال را از برق بکشید و خاموش کنید.
  • مولتی متر را روی حالت اهم متر تنظیم کنید.
  • مقاومت پایه های رله اورلود را اندازه گیری کنید.
  • اگر مقاومت صفر یا بی نهایت باشد یعنی رله اورلود خراب است.
    در نظر داشته باشید در صورت تشخیص قطعی رله اورلود کمپرسور یخچال باید نسبت به تعویض آن متناسب با مدل یخچال اقدام کنید. عوض کردن رله اورلود کار چندان دشواری نیست، به طوری که شما می توانید با کمی دقت و توجه بدون نیاز به کسی فرایند تعویض را انجام دهید.

نکات مهم در صورت خرابی رله اورلود یخچال

  • هرگز بدون رله اورلود یخچال را روشن نکنید چون قطعاً به دستگاه آسیب وارد می کند.
  • برای عیب یابی و نیاز به تعویض رله اورلود در صورت لزوم حتماً از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

تشخیص رله اورلود یخچال

خرید جدیدترین مدل یخچال با ضمانت اصالت از آترین پلاس

رله اورلود در عملکرد و کاریی یخچال نقش بسیار مهمی دارد. با این حال در صورت خرابی حتماً نسبت به بررسی و تعویض به موقع برای جلوگیری از آسیب به کمپرسور یخچال اقدام کنید. البته از آنجایی که کیفیت قطعات در کارایی آن می تواند تأثیر گذار باشد، انتخاب یخچال از برندهای اصلی می تواند تا حد زیادی از خرابی رله یخچال جلوگیری کند. با توجه به این موضوع ما نیز در فروشگاه آترین پلاس مجموعه ای از برترین و بهترین مدل یخچال های روز از برندهای اصلی را برای انتخاب در اختیار مشتریان خود قرار داده ایم.
در صورت تمایل به خرید شما نیز می توانید با تضمین اصالت و سلامت، گارانتی 18 ماهه، پرداخت در محل، ارسال سریع و بهترین قیمت ثبت سفارش بهترین مدل یخچال را انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا