آموزش

ترمودیسک یخچال چیست؟

به طور معمول در یخچال های جدید و نوفراست سیستمی برای برفک زدایی وجود دارد که توسط یک قطعه به نام ترمودیسک راه اندازی می شود. البته ترمودیسک یخچال به عنوان یک محافظ در یخچال نیز عمل می کند و به نوعی از گرم شدن بیش از حد و جریان برق اضافه در یخچال جلوگیری می کند. با توجه به اینکه ترمودیسک در یخچال بر روی اواپراتور نصب می شود، وظایفی از جمله جلوگیری از گرم شدن بیش از حد و ورود جریان برق اضافه در دستگاه را در کنار برفک زدایی در یخچال بر عهده دارد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

محافظت از کمپرسور در گرمای بیش از حد

گاهی ممکن است که کمپرسور به دلایل مختلفی بیش از حد گرم شود و باعث مشکلاتی در موتور دستگاه شود. در چنین شرایطی کار ترمودیسک در یخچال قطع جریان برق و جلوگیری از آسیب به کمپرسور است. البته در یخچال های جدیدی که امروزه در بازار عرضه شده اند، سنسورهایی مربوط به دما در آنها تعبیه شده است که عملکردی مشابه ترمودیسک دارند.  این موضوع سبب شده تا چرخه برفک زدایی بسیار خوبی در یخچال انجام شود اما این قابلیت تا حدودی قیمت یخچال در مدل های جدید و پیشرفته را گرانتر کرده است.

قطع جریان برق اضافه مهم ترین کار ترمودیسک یخچال

از دیگر وظایفی که ترمودیسک بر عهده دارد قطع جریان برق اضافه ای است که در صورت ورود به کمپرسور انجام می شود. البته ترمودیسک در شرایطی که دما به 5- درجه سانتیگراد باشد جریان برق را به هیتر المنت می فرستد. اما اگر این دما به بیش از 5 درجه برسد قطع جریان برق را انجام می دهد.
برخی از کاربران بر این باور هستند که قطع جریان برق اضافه تنها در یخچال های پیشرفته و گران قیمت صورت می گیرد. اما باید متذکر شد که شما می توانید با مناسب ترین قیمت یخچال ساید بای ساید سامسونگ اصل کره را خریداری کنید و عملکرد محافظت از کمپرسور را در صورت ورود برق اضافه به بهترین شکل با کارکرد ترمودیسک مشاهده کنید.

ترمودیسک در یخچال

کار ترمودیسک در یخچال چیست؟

در واقع کار اصلی ترمودیسک فعال سازی سیستم برفک زدایی در کنار محافظت از کمپرسور در گرما و دمای بالا است. با این حال زمانی که دمای کویل سرمایشی به 5- درجه سانتیگراد برسد، ترمودیسک المنت را برای برفک زدایی روی اواپراتور راه اندازی می کند. پس از آنکه دما به 5+ برسد، ترمودیسک برق المنت را برای جلوگیری از افزایش دما و آسیب به کمپرسور قطع می کند.
با توجه به اینکه این فرایند در تمام مدل یخچال های جدید به شیوه عمل می کنند و تا حد زیادی هم مصرف برق را بهینه سازی می کنند، اگر از لحاظ صرف بودجه مشکلی نداشته باشید از یخچال های ساید ال جی که از فناوری های پیشرفته ای برای خنک سازی برخوردار هستند، می توانید انتخاب را انجام دهید. اما باید در نظر داشته باشید که قیمت ساید ال جی در مقایسه با سایر مدل ها در رِنج بالاتری قرار گرفته است.

علائم خرابی ترمودیسک یخچال

علایم خرابی ترمودیسک یخچال شامل مواردی همچون عدم برفک زدایی و از کار افتادن یخچال ( سرد نکردن یخچال ) می شود که البته در ادامه توضیحات بیشتری را خواهیم داد. با توجه به علایم و نشانه ها اگر در یخچال هر کدام از این مشکلات را مشاهده کردید اولین بررسی را در قسمت ترمودیسک یخچال انجام دهید. در نظر داشته باشید که علامت های خرابی ترمودیسک هیچ ارتباطی به مدل و نوع یخچال ندارد. به عنوان مثال علایم خرابی ترمودیسک یخچال فریزر بالا پایین هیچ تفاوتی با علائم خرابی ترمودیسک یخچال ساید بای ساید ندارد.

خرابی ترمودیسک

برفک زدایی نشدن یخچال مهم ترین نشانه از خرابی ترمودیسک

زمانی که یخچال فرایند برفک زدایی را به درستی انجام نمی دهد، اولین تیر به سوی ترمودیسک نشانه گرفته می شود. چرا که یکی از علایم خرابی ترمودیسک یخچال عدم برفک زدایی و از کار افتادن المنت ها در یخچال است. البته گاهی ممکن است مدت ها طول بکشد تا یک یخچال با خرابی ترمودیسک مواجه شود، زیرا که امروزه تولید کننده ها از فناوری ها و قابلیت های بسیار پیشرفته ای در سیستم برفک زدایی یخچال ها استفاده کرده اند.
با این وجود اگر قصد خرید یخچال با بهترین قیمت و برترین فناوری ها را دارید، پیشنهاد ما انتخاب از بهترین یخچال سامسونگ است که در رِنج بسیار مناسبی قرار گرفته اند.

از کار افتادن یخچال نشانه ای برای خرابی ترمودیسک

اگر ترمودیسک در یخچال دچار مشکل و نقص شود المنت های یخچال نیز از کار می افتند. این موضوع باعث می شود تا گاز مبرد در یخچال جریان نداشته باشد و فرایند خنک سازی و ایجاد سرما در یخچال انجام نشود. بنابراین اگر یخچال از کار افتاد حتماً خرابی ترمودیسک را از لحاظ کارایی و سالم بودن تِست کنید.

ترمودیسک یخچال

تشخیص خرابی ترمودیسک یخچال چگونه انجام می گیرد؟

تشخیص ترمودیسک کار چندان سخت و وقت گیری نیست به طوری که می توانید با استفاده از مولتی متر و انجام مراحل زیر این کار را به آسانی انجام دهید.

  • قبل از هر کاری یخچال را از برق بکشید
  • ترمودیسک را که پیدا کنید. محل نصب ترمودیسک یخچال روی اواپراتور است.
  • مولتی متر را روی حالت اهم متر تنظیم کنید.
  • مقاومت پایه ترمودیسک را اندازه گیری کنید.
  • اگر مقاومت دو پایه صفر یا بی نهایت باشد یعنی ترمودیسک خراب است و باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. تعویض ترمودیسک کار چندان سختی نیست و با کمی حوصله می توانید به تنهایی آن را انجام دهید. اما اگر توانایی انجام این کار را ندارید بهتر است از یک تعمیرکار برای عوض کردن آن کمک بگیرید.

نکات مهم در صورت خرابی ترمودیسک یخچال

  • یخچال بدون ترمودیسک به کمپرسور آسیب وارد می کند. لذا هرگز یخچال را بدون ترمودیسک روشن نکنید.
  • اگر با تعمیر لوازم خانگی آشنایی ندارید حتماً از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.
  • ترمودیسک نقش بسیار مهمی در محافظت از موتور یخچال دارد. با این حال حتماً نسبت به تعمیر و تعویض به موقع آن اقدام کنید تا کیفیت عملکرد یخچال کاهش پیدا نکند.

ترمودیسک یخچال چیست

خرید جدیدترین یخچال بدون برفک با ضمانت اصالت در آترین پلاس

ترمودیسک یخچال نقش بسیار مهمی در کارایی سیستم دیفراست دارد که در صورت خرابی و نقص ممکن است سبب از کار افتادن یخچال شود. با توجه به اینکه یخچال های نوفراست امروزه از محبوبیت بیشتری در بین کاربران برخوردار هستند ما نیز در فروشگاه اترین پلاس بهترین مدل یخچال های روز را با ضمانت اصالت و سلامت، گارانتی 18 ماهه، پرداخت در محل، ارسال سریع و بهترین قیمت در اختیار مشتریان خود قرار داده ایم تا در صورت تمایل بتوانند خرید خود را انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا