تکنولوژی

فناوری دالبی اتموس چیست؟

فناوری دالبی اتموس چیست؟ فناوری نوینی که امروزه در گوشی، تلویزیون و سیستم های صوتی با آن کم و بیش روبرو شده ایم و سوالی که در اذهان ها به وجود آورده است که این فناوری چیست؟ و چه تغییراتی را در سطح شنود ما به وجود می آورد؟ فناوری Dolby Atmos یک ابر داده و فرمت صوتی محبوب و از رقبای فرمت صوتی DTS:X می باشد. دالبی اتموس به عنوان یک فرمت صوتی فراگیر پیشرفته، شناخته شده است و توانسته به تمامی سیستم های صوتی امروزه رسوخ پیدا کند و به عنوان یک فناوری صوتی برتر مورد استفاده قرار گیرد.

آشنایی با شرکت دالبی

دالبی یک شرکت آمریکایی است که در زمینه ی ساخت فناوری های صوتی و تصویری فعالیت می کند. شرکت دالبی، توسط ری دالبی در سال 1965 در بریتانیا تاسیس شد و در سال 1976 شرکت خود را به ایالات متحده آمریکا انتقال داد. از فناوری های معروف و پر کاربرد شرکت دالبی می توان به فناوری Dolby Atmos , Dolby Vision , Dolby Cinema , Dolby Audio , Dolby Voice اشاره نمود که در زمینه های متفاوت بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

فناوری دالبی اتموس چیست و چگونه کار می کند؟

دالبی اتموس ابر داده هایی است که توسط تجهیزات صوتی برای سازگاری با بلندگوهایی که در حال تولید صدای خاصی هستند مورد استفاده قرار می گیرد. برای تفهیم بیشتر این مسئله یک مثال می آوریم. اگر پرواز یک هلیکوپتر را در یک فیلم در نظر بگیریم، صدای هلیکوپتر بدونِ فناوری دالبی، فقط از جوانب (راست، چپ، جلو و عقب) پخش خواهد شد اما خب فناوری دالبی اتموس چه تاثیری بر این مسئله خواهد گذاشت؟

مقاله مرتبط: فناوری HDR چیست

دالبی اتموس، با هلیکوپتر به عنوان یک شئ گسسته رفتار می کند و گیرنده دالبی اتموس می تواند از این اطلاعات برای جدا کردن صدای هلیکوپتر از صدای پس زمینه استفاده کرده و آن را به طور مستقل از یک بلندگو به بلندگوی دیگر منتقل کند که نتیجه ی آن فراهم شدن و ایجاد صدای سه بعدی در محیط شما می شود.

با هدفون ویدیوی زیر را گوش فرا دهید.

دالبی اتموس صداست یا ابر داده؟

دالبی اتموس صدا نیست بلکه ابر داده و اطلاعاتی در مورد صداست که این اطلاعات مربوط به صدا را در بالا قرار می دهد و منجر به ایجاد صدای فراگیر و 360 درجه می شود. همچنین در هنگام اجرای بازی ها یا تماشای فیلم های هیجان انگیز صدا را غنی تر، با عمق و جزئیات بیشتر پخش می کند و اطراف و محیط بیننده را از صدا پر می کند. در حال حاضر Dolby Atmos این عمل را با دو نوع صدای فراگیر Dolby Digital Plus و Dolby TreuHD انجام می دهد.

Dolby TreuHD چیست؟

فناوری Dolby TreuHD یک پهنای باند فشرده نشده است که پهنای باند آن بسیار وسیع می باشد و آن را فقط در دیسک های Blu-Ray میتوان پیدا کرد. ترکیب فناوری Dolby Atmos با Dolby TreuHD بهترین صدای فراگیر ممکن است که می توانید آن را تجربه نمایید.

Dolby Digital Plus چیست؟

Dolby Digital Plus یک فرمت پهنای باند فشرده شده است که در حال حاضر توسط طیف گسترده ای از دستگاه ها از جمله لپ تاپ ها، تبلت، تلفن های هوشمند و تلویزیون ها پشتیبانی می شود.

محتوای پشتیبانی از Dolby Atmos

در سایت رسمی Dolby شما می توانید لیست فیلم ها و لیست بازی هایی که از فناوری Dolby Atmos و Dolby Vision بهره برده اند را مشاهده کنید. همچنین شرکت دالبی، برای هدفون ها فناوری ای را با نام «هدفون دالبی اتموس» ساخته است که این امکان را به کاربر خواهد داد با هر هدفونی بتواند صدای فراگیر و هیجان انگیز را دریافت کند.

ویدیوی زیر را با هدفون گوش دهید.

مقاله مرتبط: دالبی ویژن چیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا