آموزش

گاز یخچال چیست؟ چگونه بفهمیم گاز یخچال تمام شده؟

یخچال یکی از لوازم خنک کننده مواد غذایی به شمار می آید که ماده اصلی آن برای ایجاد سرمای ایدئال، گاز یا سیال خنک کننده است. گاز یخچال می تواند با تبدیل فاز مایع به گاز و برعکس گاز به مایع گرمای داخل یخچال را جذب و به بیرون انتقال می دهد. امروزه در طراحی تمام یخچال ها از گاز یخچال نسل جدید استفاده می شود که ممکن است از ترکیب چند گاز شیمیایی یا یک نوع گاز مبرد باشند. با توجه به اینکه گاز یخچال انواع مختلفی دارد، ما نیز در ادامه این مقاله به معرفی انواع گاز یخچال و اینکه ” چگونه بفهمیم گاز یخچال تمام شده ” خواهیم پرداخت.

انواع گاز یخچال

گاز یخچال یا همان سیال خنک کننده مبردی است که خنک سازی و ایجاد سرما را در انواع یخچال فریزرهای معمولی، پیشرفته و صنعتی بر عهده دارد. امروزه شرکت های تولید کننده از گازهای مبرد مختلفی در ساخت یخچال های خود استفاده می کنند که CFC ( کلروفلروکرن ) که از گازهای قدیمی، HCFC ( هیدروکلروفلرو کربن ) و HFC ( هیدروفلروکربن ) از گازهای جدید مهم ترین آنها به حساب می آید. هر کدام از این گازها دارای ترکیبات شیمیایی خاصی هستند که تا حدودی می توانند خطراتی را برای محیط زیست داشته باشند.
اما با توجه به اینکه امروزه در ساخت یخچال ها از نسل جدید این گازها استفاده می شود و به نوعی آسیب های زیست محیطی کمتر شده است. به طوری که شما می توانید بدون نگرانی از بابت پر خطر بودن این گازها در صورت نشت گاز، خرید یخچال و فریزر را انجام دهید که البته در ادامه به طور کامل کارایی هر یک از این گازها را توضیح خواهیم داد.

انواع گاز یخچال

CFC اولین گاز مبرد استفاده شده در یخچال

کلروفلروکربن ها یا همان CFC اولین گازهای تولید شده برای ایجاد خنک سازی در یخچال ها بودند که به نوعی اولین تخریب کننده های لایه ازن نیز محسوب می شدند. به همین دلیل امروزه استفاده از گاز CFC در یخچال ها کاملاً متوقف شده است. یکی از شرکت های معتبری که در تولید یخچال های خود به طور کامل استفاده از گاز CFC را حذف کرده است، بوش است. البته از آنجایی که قیمت یخچال و فریزر بوش به نسبت سایر برندهای موجود در بازار در رِنج بالاتری عرضه می شود، همه کاربران توان مالی لازم را برای خرید یخچال بوش را ندارند. به عنوان مثال قیمت یخچال دوقلوی بوش اصل آلمان در مقایسه با یخچال دوقلو از دیگر برندهایموجود در بازار قطعاً به صرف بودجه بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد.

cfc گاز یخچال های قدیمی

بررسی گاز HCFC استفاده شده در یخچال

گاز یخچال چیست ؟ یک سیال خنک کننده است که برای ایجاد خنک سازی در یخچال ها استفاده می شود. یکی از انواع گاز مبرد HCFC است که در مقایسه با گازهای CFC از آسیب های زیست محیطی کمتری برخوردار است. به عبارتی میزان استفاده از آنها کنترل شده است و به نحوی کمپانی های تولید کننده یخچال از این نوع گازها به میزان قابل توجهی استفاده می کنند. از آنجایی که گاز یخچال HCFC کاملاً بی بو و غیر اشتعال هستند، کمپانی هایی مانند ال جی در یخچال های خود از این نوع گاز بهره برده اند. البته مجهز شدن یخچال های ال جی به این گاز مبرد در کنار دیگر قابلیت ها و امکانات سبب شده تا قیمت یخچال ال جی اصل کره در مدل های جدید و پیشرفته به صرف هزینه بیشتری را طلب کند.

hcfc گاز یخچال

بهترین گاز مبرد برای یخچال کدام است؟

نوع دیگری از گازهای مبرد که برای خنک کنندگی در یخچال ها استفاده می شود HFC است. این گازها جدیدترین نوع مبردها هستند که در مقایسه با گازهای CFC و HCFC خطرات و آسیب بسیار کمتری دارند. این نوع از گازها نیز قابلیت اشتعال پذیری ندارند و کاملاً بی بو هستند. از این جهت در صورت نشت پیدا کردن خطر مسمویت را برای کاربران ندارند. امروزه در بیشتر مدل یخچال ها از جمله یخچال های ساید پیشرفته از گاز یخچال HFC استفاده می شود. البته اگر شما نیز قصد خرید یخچال ساید با مجهز شدن به گاز مبرد HFC و همچنین قابلیت های پیشرفته را دارید، سامسونگ پیشنهاد ویژه ما به شما است. چرا که قیمت یخچال ساید بای ساید سامسونگ اصل کره به گونه ای است که به نسبت دیگر برندهای معتبر موجود در بازار از رِنج مناسب تری برخوردار است.

hfc گاز یخچال های جدید

چگونه بفهمیم گاز یخچال تمام شده است؟

زمانی که گاز مبرد در یخچال کم می شود در فرایند خنک سازی یخچال اختلال ایجاد می کند و موجب ایجاد گرما داخل یخچال و در نهایت فاسد شدن مواد غذایی می شود. علائم خالی شدن گاز یخچال می تواند مختلف باشد که اولین نشانه آن بالا رفتن دمای سطح داخلی یخچال است که با باز کردن درب یخچال و خراب شدن مواد غذایی متوجه آن خواهید شد. سرد بودن لوله های کندانسور از دیگر علائم خالی شدن گاز یخچال به حساب می آید که باید به آن توجه داشته باشید. سوراخ شدن لوله گاز یخچال و نشت آن به بیرون و پخش بوی گاز یخچال در محیط می تواند از دیگر علائم خالی شدن گاز یخچال باشد. توجه داشته باشید که در صورت نشت گاز یخچال باید با یک تکنسین متخصص تماس بگیرید چرا که نشت و بوی گاز یخچال سلامتی شما را به خطر خواهد انداخت.
با این حال در صورت تمام شدن گاز یخچال برای شارژ آن باید با یک تعمیرکار متخصص تماس بگیرید و اینکه برای اطلاع از نوع گاز یخچال حتماً باید دفترچه راهنمای یخچال را مطالعه کنید تا فرایند شارژ گاز یخچال به درستی انجام شود. البته امروزه کمپانی های با سابقه ای همچون ال جی یخچال ها و حتی ماشین لباسشویی های خود را به گونه ای طراحی کرده اند که کمتر دچار آسیب در قسمت کمپرسور و سایر اجزای وابسته به آن می شوند. اما از آنجایی که قيمت لباس شويي ال جي و یخچال های پیشرفته این شرکت در رِنج تقریباً بالایی عرضه می شوند، خرید از آنها برای تمام افراد با هر میزان درآمد ممکن نیست.

تمام شدن گاز یخچال

دلیل خالی شدن گاز یخچال چیست؟

چگونه بفهمیم گاز یخچال تمام شده است؟ گاز یخچال وظیفه خنک سازی در یخچال را بر عهده دارد، چنانچه فرایند خنک سازی با اختلال مواجه شود احتمال اینکه گاز یخچال تمام شده باشد بسیار است البته ما در مقاله چرا یخچال سرد نمیکنه ولی فریزر سرد است بیشتر درباره سرد نکردن یخچال ناشی از نشت گاز مبرد و یا خالی شدن آن صحبت کرده ایم که می توانید مطالعه ای روی آن داشته باشید. با این حال تمام شدن گاز یخچال می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • سوراخ شدن لوله گاز
  • نشت گاز مبرد در اواپراتور
  • وجود عیب در کمپرسور
  • نشت گاز یخچال در قسمت کندانسور
  • تمام شدن حجم گاز یخچال به دلیل بالا بودن عمر یخچال

دلیل تمام شدن گاز یخچال

خرید جدیدترین یخچال با نضمین اصالت از آترین پلاس

امروزه در یخچال ها از گاز مبرد نسل جدید استفاده می شود که هیچ ضرری برای سلامت افراد و محیط زیست ندارد. با این حال عدم آگاهی از خالی شدن گاز یخچال می تواند آسیب جدی به یخچال وارد کند. با توجه به اینکه یخچال های پیشرفته ای که امروزه در بازار موجود هستند، بهترین کیفیت قطعات را دارند، ما نیز در فروشگاه آترین پلاس مجموعه ای از بهترین و جدیدترین یخچال فریز را برای مشاهده در اختیار مشتریان خود قرار داده ایم تا در صورت تمایل به خرید بتوانند با تضمین اصالت و سلامت، گارانتی 18 ماهه، پرداخت در محل، ارسال فوری و بهترین قیمت، ثبت سفارش خود را انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا