مقایسه

مقایسه تلویزیون ال جی و سامسونگ

امروزه خرید تلویزیون برای کاربران به امری بسیار دشوار تبدیل شده است. در واقع خرید تلویزیون برای هر خانه ای یک ضرورت به شمار می آید اما دغدغه ی شیرینی که امروزه گریبان گیر خریداران و مشتریان بوده حضور برندهای متنوع و با کیفیت و تولید گسترده آنهاست. ما نیز در این مقاله سعی داریم به مقایسه تلویزیون ال جی با سامسونگ بپردازیم و از این مقایسه یک جمع بندی کلی داشته باشیم تا شما کاربران و مشتریان گرامی را در جهت یک خرید ایده آل بین تلویزیون ال جی و سامسونگ یاری کنیم و شما را با نقاط ضعف و قوت این دو برند آشنا سازیم.

مقایسه تلویزیون ال جی و سامسونگ

تفاوت تلویزیون های ال جی و سامسونگ

پنل

ال جی و سامسونگ دوتا از بزرگترین تولید کننده های تلویزیون میباشند که محصولات خود را بسته به کیفیتی که دارند با رنج قیمت های متفاوت (بالا و پایین) به بازار عرضه میکنند و در اختیار عموم کاربران قرار میدهند. اما یکی از تفاوت های چشمگیری که این دو برند را در ساخت تلویزیون از هم متمایز کرده است، فناوری پنل آنهاست. پنل تلویزیون ال جی از نوع OLED و IPS و پنل تلویزیون سامسونگ نیز از نوع VA میباشد.

تفاوت پنل IPS با VA چیست؟

IPS پنلی است که در تلویزیون های LED ال جی به کار گرفته میشود و شرکت ال جی نیز این فناوری را به انحصار خود درآورده است و شرکت های دیگر برای استفاده از این فناوری باید آن را از شرکت ال جی خریداری نمایند. کریستال مایع در پنل ای پی اس به صورت افقی ترسیم شده است و از جهت گیری بلوری متفاوتی استفاده میکند. اما VA مخفف Vertical alignement می باشد و سامسونگ نیز از این پنل برای تلویزیون های خود استفاده میکند و کریستال مایع در این پنل به صورت عمودی ترسیم شده است.

  • پنل IPS تلویزیون های LED ال جی، زاویه دید گسترده ای را فراهم می آورد اما در پنل VA زاویه دید کمتر است.
  • پنل VA از نظر کنتراست و سطح روشنایی نسبت به IPS بهتر عمل میکند.
  • پنل IPS کریستال مایع را به صورت افقی و پنل VA نیز به صورت عمودی نمایش میدهد.
  • پنل IPS مناسب برای محیط روشن و پنل VA نیز برای محیط های تاریک مناسب است.
  • پنل های IPS نسبت به پنل های VA از حساسیت کمتری نسبت به ضربه برخوردارند اما در مقابل از قیمت بالاتری برخوردار هستند و در صورت خرابی هزینه بالاتری را برای کاربر در بر خواهد داشت.

پنل va و ips

سیستم عامل

تلویزیون های ال جی از سال 2014 به بعد از رابط کاربری WebOS و تلویزیون های سامسونگ نیز از رابط کاربری تایزن بهره برده اند.

سیستم عامل

دستیار صوتی

امروزه تلویزیون های هوشمند به دستیار صوتی مجهز شده اند که کاربر را در جهت دسترسی به محتوای تلویزیون و جستجوی سریع تر یاری کنند. تلویزیون های ال جی از دستیار صوتی الکسا و گوگل اسیستنت بهره میگیرند و در مقابل نیز تلویزیون های سامسونگ از دستیار صوتی اختصاصی Bixby استفاده میکنند.

دستیار صوتی

کیفیت تصویر

در وهله ی اول اساسی ترین بخش هر تلویزیون کیفیت تصویر است. کیفیت تصویر در تلویزیون های مختلف به سبب پارامترهایی همچون سرعت رفرش، میزان روشنایی نمایشگر، سطح کنتراست و نوع نمایشگر (LED , OLED , QLED ) متفاوت عمل میکنند. ما در این قسمت میخواهیم به مقایسه تلویزیون ال جی و سامسونگ از لحاظ کیفیت تصویر بپردازیم و پی ببریم کدام یک در این زمینه بهتر عمل می کنند و از کدام فناوری های تصویری بهره می برند.

  • تلویزیون های سامسونگ طبق بررسی های انجام شده در نمایش رنگ های سیاه بهتر عمل می کند و رنگ های سیاه را با عمق و شدت بیشتری به نمایش میگذارد.
  • تلویزیون های ال جی در زمینه ی نمایش غنی تر رنگ ها (غیر از مشکی) نسبت به تلویزیون های سامسونگ عملکرد بهتری دارند.
  • سطح کنتراست تلویزیون های سامسونگ نسبت به تلویزیون های ال جی بیشتر است.
  • تلویزیون های ال جی نسبت تلویزیون های سامسونگ دید گسترده تری را در اختیار کاربر قرار می دهند.

برنده : برابر

فناوری +HDR10 یا Dolby Vision؟

هر کدام یک از شرکت های ال جی و سامسونگ از فرمت های HDR با کمی تفاوت بهره میبرند. فناوری HDR10 پلاس یکی از فرمت های تصویری است که در انحصار شرکت سامسونگ قرار دارد و مورد حمایت شرکت هایی همچون فیلیپس، آمازون و پاناسونیک نیز قرار گرفته است. فناوری HDR10+ در تلویزیون های سامسونگ به کار گرفته می شود و رنگ ها را واقع بینانه تر به نمایش میگذارد.

مقاله مرتبط: مقایسه تلویزیون ال جی و سونی

در طرف مقابل نیز شرکت ال جی از فناوری قدرتمند دالبی ویژن بهره میگیرد که در واقع فرمت پیشرفته تری نسبت به HDR10+ است و از رنگ های 12 بیتی نیز استفاده میکند. در برخی مدل های ال جی مانند SK نیز میتوانیم به وجود فناوری نانوسل اشاره نماییم که تلویزیون را در جهت نمایش دقیق تر جزئیات و غنی تر رنگ ها یاری میکند.

QLED یا OLED؟

تفاوت تلویزیون اولد با تلویزیون کیولد

تلویزیون های OLED و QLED توسط شرکت ال جی و سونی و سامسونگ به بازار عرضه میشوند و از با کیفیت ترین و شاخص ترین تلویزیون های موجود در بازار به حساب می آیند. اما سوال اینجاست کدام یک از این غول های حال حاضر موجود در بازار عملکرد بهتری را از خود ارائه میدهند؟ قطعا جواب این سوال نمیتواند ساده باشد چرا که هر یک از این تلویزیون ها نقاط قوت خاص خود را دارند که به آنها مختصرا اشاره خواهیم کرد.

OLED

تلویزیون های اولد در نمایش رنگ های سیاه عملکرد بهتری را نسبت به تلویزیون های کیولد دارند. مدت زمان پاسخگویی در تلویزیون اولد نسبت به تلویزیون کیولد بهتر عمل میکند. تلویزیون های اولد ال جی زاویه دید گسترده تری را نسبت به تلویزیون های کیولد ارائه میدهند. تلویزیون های اولد به سبب حذف نور پس زمینه از طراحی زیبا تری برخوردار هستند. انرژی کمتری را مصرف میکنند.

QLED

تلویزیون های کیولد به لطف بهره وری از فناوری های کوانتوم دات، تصاویر را روشن تر و بدونِ اشباع رنگی به نمایش میگذارد. تلویزیون های QLED سامسونگ ماندگاری و عمر طولانی تر نسبت به تلویزیون های اولد دارد و در واقع در تلویزیون های کیولد شاهد افت کیفیت نخواهیم بود. در تلویزیون های کیولد شاهد سوخنگی پیکسل نخواهید بود. در مواردی همچون تاخیر در ورودی، میزان گستردگی طیف رنگی و قیمت میتوان گفت نسبتا یکسان هستند.

مقاله مرتبط: برررسی تلویزیون QLED سامسونگ

مقایسه تلویزیون ال جی و سامسونگ از نظر طراحی

طراحی نیز یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که در هنگام خرید تلویزیون، برای کاربر از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که طراحی تلویزیون میتواند بر دکوراسیون و سیمای خانه بسیار تاثیر گذار باشد. تلویزیون های ال جی از آنجا که از قاب های باریک تری در ترسیم تلویزیون استفاده میکنند، طراحی تلویزیون های ال جی را متمایز تر و جذاب تر کرده است. البته این سخن بدان معنا نیست که بگویم تلویزیون های سامسونگ از طراحی باریک و استایل زیبایی برخوردار نیستند بلکه مقصود ما از این سخن آنست که در تلویزیون های ال جی میتوانیم مدل هایی با طراحی های باریک و جذاب تری را کشف و شهود کنیم.

مقاله مرتبط: مقایسه تلویزیون سامسونگ با سونی

برای مثال اگر بخواهیم تلویزیون 49SJ850 که مربوط به برند ال جی میباشد را از لحاظ طراحی مورد بررسی قرار دهیم، میتوانیم بگویم تلویزیونی است که با طراحی خارق العاده ای که دارد میتواند هر نگاهی را مجذوب خود سازد. پایه های هلالی شکل، حاشیه های بسیار اندک صفحه نمایش و ظرافت بسیار بالای به خرج داده شده در ترسیم بدنه ی آن، سبب شده تا طراحی این تلویزیون ال جی منحصربفرد باشد.

برنده : ال جی

مقایسه تلویزیون ال جی و سامسونگ از نظر کیفیت صوتی

در بخش صوتی مقایسه تلویزیون ال جی و سامسونگ با قاطعیت میتوانیم برتری را به تلویزیون های ال جی بدهیم. تلویزیون های ال جی به لطف بهره وری از سیستم صوتی هارمان کاردون و فناوری دالبی اتموس، صدای رساتر و همه جانبه تری را ایجاد میکنند. به طوریکه در هنگام مشاهده ی فیلم ها یا بخش های هیجان انگیز، صدای تلویزیون شما را احاطه خواهد کرد و حس قرار گرفتن در یک محیط سینمایی به کاربر دست خواهد داد.

مقاله مرتبط: بهترین تلویزیون سامسونگ 2020

علاوه براین تلویزیون های ال جی از سیستم نویز گیر ClearAudio نیز در جهت شنود رساتر صدا بهره میبرند. در مقابل نیز سامسونگ فناوری دالبی دیجیتال را در تلویزیون های خود به کار میگیرد و صدا را از سیستم دو کاناله پخش میکند. به طور کلی می توان گفت که تلویزیون های ال جی برتری نسبی به تلویزیون های سامسونگ در بخش کیفیت صوتی دارند.

برنده : ال جی

قیمت کدام یک به صرفه تر است؟

در زمینه ی قیمت میتوان گفت که هر دو برند ال جی و سامسونگ در یک رنج قیمت میباشند اما سامسونگ تلویزیون های منحنی خود را با قیمت های بسیار مناسب تر به نسبت تلویزیون های منحنی ال جی و دیگر برندها به بازار عرضه میکند.

سخن آخر

در این مقاله سعی ما بر آن بود که تلویزیون های ال جی و سامسونگ را از لحاظ نوع نمایشگر، فناوری، کیفیت تصویر، طراحی و قیمت با یک دیگر مقایسه نماییم. چنانچه در خرید تلویزیون در بین دو برند سامسونگ و ال جی مردد هستید به شما پیشنهاد میکنیم جدول زیر را با دقت مطالعه نمایید تا بتوانید تلویزیون ایده آل خود را خریداری نمایید. همچنین هرگونه نکته، انتقاد و پیشنهادی را نسبت به این مقاله دارید از شما خواهشمندیم که نظرات خود را در قسمت نظرات کاربران درج نمایید.

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. مقایسه جامع و کاملی بین تلویزیون ال جی و سامسونگ بود. در کل من خودم تلویزیون ال جی رو به سامسونگ ترجیح میدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا