آموزش

چرا یخچال اتوماتیک نمیکند؟ علت و راه حل ها

چرا یخچال اتوماتیک نمی کند! آیا اتومات کردن یخچال لازم است؟ اگر یخچال اتوماتیک نکند چه میشود؟ یخچال فریزر یکی از ضروری ترین لوازم خانگی موجود در هر منزل است که نگهداری مواد غذایی را با حفظ طعم و رنگ و بوی اصلی بر عهده دارد. عملکرد یخچال فریزر ها به این شیوه است که پس از رسیدن به دمای مَد نظر به حالت اتومات در می آیند و هیچ فعالیتی انجام نمی دهند. این در حالی است که اگر یخچال یکسره کار کند و اتوماتیک نشود قطعاً خبر از اتفاق بدی داخل یخچال است. بنابراین می توان گفت اتوماتیک کردن یخچال نه تنها برای عملکرد موتور یخچال به منظور خنک سازی بهتر و تازگی مواد غذایی تأثیر دارد بلکه مصرف برق را نیز بهینه می کند.
اتومات نکردن یخچال دلایل متعددی از جمله خرابی ترموستات، تمیز نبودن کویل ها، نشت گاز موتور، نقص در برد و موارد دیگر است که در این مقاله ما سعی کرده ایم با بررسی تمام این موارد پاسخ سؤال شما را در خصوص چرا یخچال اتومات نمیکند را تا حد زیادی داده باشیم.

خرابی موتور یخچال از بزرگترین علت اتوماتیک نکردن یخچال

زمانی که داخل یخچال از سرمای کافی برخوردار نباشد موتور یخچال برای ایجاد خنک سازی بیشتر مجبور به فعالیت یکسره می شود که طبیعی نیست و حتماً باید به تکنسین  متخصص برای رفع مشکل مراجعه کنید. لازم به ذکر است در صورت شنیدن صدای مکرر و عجیب موتور، روشن و خاموش شدن به فاصله کم کمپرسور، داغ شدن موتور، کار کردن بیش از حد فن موتور، خرابی در رله، افزایش مصرف برق از علامت های خرابی موتور و اتومات نکردن یخچال هستند که باید آنها را تعمیر و رفع عیب کنید.
نا گفته نماند نشت گاز کمپرسور نیز به نوعی در اتومات نکردن یخچال دخالت دارد. زیرا در صورت نشت گاز و کم شدن آن داخل یخچال و فریزر گرم می شود و موتور برای ایجاد سرما مرتباً کار می کند. البته  در نظر داشته باشید که اتوماتیک نکردن یخچال ناشی از خرابی موتور در همه برندهای یخچال به وجود می آید. یعنی اگر یخچال سامسونگ اصل کره یا بوش داشته باشید فرقی ندارد، هر دو ممکن است دچار اشکال و عیب در قسمت موتور شوند.

عکس خرابی موتور

وجود عیب در ترموستات از اصلی ترین دلیل یکسره کار کردن یخچال

چرا یخچال اتوماتیک نمی کند؟ آیا خرابی ترموستات علت اتوماتیک نکردن یخچال است؟ ترموستات اصلی ترین قطعه در یخچال به منظور ثابت کردن دما به حساب می آید که در صورت داشتن عیب، سبب عدم اتوماتیک کردن یخچال می شود. هنگامی که شما ترموستات را روی دمای مَد نظر تنظیم می کنید، موتور پس از رسیدن به درجه تنظیم شده به حالت اتوماتیک در می آید. اگر ترموستات دچار خرابی شده باشد یخچال اتومات نمی شود. البته در صورت معیوب بودن ترموستات دمای یخچال بیش از حد سرد یا گرم می شود، موتور دستگاه دائماً روشن است یا ممکن است به طور کامل خاموش شود و مواد غذایی دچار یخ زدگی می شوند که در این صورت نیاز به تعمیر کار مربوطه الزامی است.
فیک و اصل بودن قطعات یخچال در عملکرد ترموستات و سایر بخش ها نقش اساسی دارد. به همین منظور سعی کنید از برندهای اصلی همچون بوش خرید یخچال فریزر را انجام دهید. اما باید در نظر داشته باشید که قیمت یخچال دوقلوی بوش اصل آلمان در مقایسه با سایر برندهای موجود در بازار به صرف هزینه بیشتری نیاز خواهد داشت.

خرابی ترموستات یخچال

بررسی عملکرد برد برای جلوگیری از عدم اتومات کردن یخچال

چرا یخچال یکسره کار می کند؟ علت اتوماتیک نکردن یخچال چیست؟ یکی از عمده دلایلی که سبب می شود تا یخچال بدون اتوماتیک کردن کار کند وجود نقص و عیب در برد یخچال است. با توجه به اینکه خنک سازی یخچال توسط برد صورت می گیرد در شرایطی که این قطعه دچار اختلال و مشکل شده باشد یخچال به دمای مطلوب نخواهد رسید و اتوماتیک نمی شود. برای جلوگیری از خرابی برد یخچال سعی کنید از ریختن آب بر روی قسمت موتور و برد آن خودداری کنید. همچنین هر چند وقت یک بار نسبت به تمیز کردن برد و قطعات متصل به آن اقدام کنید.
لازم به ذکر است که موتور و برد برخی از مدل یخچال های پیشرفته که امروزه در بازار موجود هستند به منظور ماندگاری بیشتر و جلوگیری از آسیب در قسمت پشت یخچال و داخل محفظه ای قرار گرفته اند. اما باید در نظر داشته باشید که خرید یخچال و فریزر جدید به صرف بودجه بیشتری نیاز دارد.

خرابی برد یخچال

آیا گرما عاملی برای یکسره کار کردن یخچال است؟

مطمئناً دمای محیط بر عملکرد یخچال تأثیر خواهد داشت. با توجه به این موضوع از قرار دادن یخچال در کنار لوازم گرمایشی همچون آبگرمکن، پکیج یا نور مستقیم خورشید خودداری کنید. چرا که این موارد سبب گرم شدن یخچال و مدام کار کردن موتور و عدم اتومات شدن یخچال می شود. تا حد امکان سعی کنید از قرار دادن مواد غذایی گرم داخل یخچال جلوگیری کنید. چرا که یخچال باز هم برای خنک سازی مرتباً باید کار کند و در نتیجه اتوماتیک نمی کند.
این نکته را در نظر بگیرید که بسته نشدن درب یخچال نیز به نوعی سبب گرم شدن داخل یخچال و مکرر کار کردن موتور و عدم اتومات کردن آن می شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی لاستیک درب یخچال را از لحاظ سالم بودن چِک کنید. البته در صورت داشتن توان مالی لازم می توانید خرید یخچال ال جی اصل کره در ظرفیت های بالا را با قابلیت درب خنک کننده که از گرم شدن داخل یخچال و کارکرد مداوم موتور جلوگیری می کنند را انجام دهید.

گرمای یخچال

کثیفی لوله های کندانسور و کویل دلیلی برای اتومات نکردن یخچال

کنداسور گرمای ایجاد شده توسط گاز مبرد در هنگام برگشت از موتور یخچال را خنک سازی می کند. این لوله ها برای خنک سازی به فضای مناسب نیاز دارند. اما زمانی که لوله های کندانسور کثیف یا فضای مناسب برای خنک سازی نداشته باشد مبرد درون لوله ها به خوبی خنک نمی شود. در نتیجه یخچال مرتباً کار می کند و اتومات نمی کند. برای جلوگیری از پیش آمدن چنین معظلی حتماً هر چند وقت یک بار نسبت به تمیز کردن لوله های کندانسور یخچال اقدام کنید.
بسیاری از کاربران بر این باور هستند که در صورت خرید یخچال فریزر ساید جدید دیگر نیازی به تمیز کردن کندانسور و مراقبت برای جلوگیری از مشکلات احتمالی ندارند. اما باید متذکر شویم از آنجایی که کندانسور در تمام مدل یخچال ها در قسمت بیرونی پشت دستگاه قرار گرفته است و در معرض گرد و غبار است نیاز به نگهداری و تمیز کردن دارد.

کثیفی کندانسور یخچال

بررسی دیفراست در صورت اتوماتیک نکردن یخچال

تایمر دیفراست قطعه ای در یخچال است که فرایند یخ زدایی را انجام می دهد. وقتی تایمر دچار مشکل و ایراد شود هیتر عملاً فرمانی را از برد برای یخ زدایی دریافت نمی کند و موجب تجمع یخ داخل فریزر می شود. به این دلیل یخچال برای آب کردن برفک مجبور است یکسره کار کند و اتومات نمی شود. البته این قابلیت در یخچال های دوقلو که فریزر جداگانه است بهتر قابل تشخیص و عیب یابی است.  با توجه به این موضوع شما می توانید با در نظر گرفتن قیمت یخچال فریزر دوقلو از برند هایی اصلی همچون سامسونگ و ال جی این مدل یخچال را خریداری کنید.

خرابی دیفراست یخچال

خرابی فن اواپراتور سبب عدم اتومات شدن یخچال میشود؟

در برخی از برندهای یخچال فریزر های جدید یک فن داخل یخچال بین قفسه ها تعبیه شده است که یک خنک سازی ایدئال را موجب می شود. در صورتی که فن خراب شود خنک سازی متناوب صورت نخواهد گرفت و یخچال برای ایجاد هوای سرد مجبور به یکسره کار کردن می شود. نا گفته نماند یخچال فریزر های جدید علاوه بر برخورداری از فن داخلی دارای فن کمپرسور برای خنک کردن موتور نیز هستند که در صورت معیوب شدن موتور یخچال برای خنک کردن مرتب کار می کند و اتومات نمی شود. البته ما در مقاله بهترین برند یخچال خارجی و ایرانی بیشتر درباره فناوری های یخچال ها صحبت کرده ایم که مطالعه آن می تواند برای شما بسیار کاربردی باشد.

خرابی فن یخچال

عدم اتوماتیک نکردن یخچال در خاموشی های طولانی مدت

زمانی که شما به مدت چند روز یخچال خود را خاموش و سپس روشن می کنید یخچال برای ایجاد هوای سرد و خنک و رسیدن به دمای ایدئال مجبور به کار کردن در مدت زمان بیشتری می شود که کاملاً طبیعی است. اما اگر این فعالیت در کل روز ادامه داشته باشد حتماً باید پیگیری کنید. باید متذکر شویم این موضوع می تواند زمان نصب یخچال برای اولین بار نیز اتفاق افتد یعنی حتی ممکن است به مدت 24 نیز یخچال شما اتوماتیک نکند.

خرابی یخچال

خرید یخچال فریزر با کمپرسور جدید را از چه فروشگاهی انجام دهیم؟

اتوماتیک نکردن یخچال می تواند نشانگر وجود مشکل در قسمت های مختلف باشد که ما در این مقاله با توضیح کامل درباره علت عدم اتومات کردن یخچال این امکان را برای کاربران ایجاد کرده ایم تا بتوانند سریعاً مشکل ایجاد شده را شناسایی و برای رفع آنها با تعمیر کار متخصص تماس گرفته و راهنمایی لازم را دریافت کنند. نکته قابل توجه این است که ما نیز در فروشگاه اینترنتی آترین پلاس مجموعه ای از بهترین و جدیدترین یخچال فریزر را از برندهای اصلی همچون بوش، ال جی و سامسونگ در اختیار مشتریان خود قرار داده ایم تا در صورت تمایل بتوانند با تضمین اصالت، سلامت، پرداخت در محل، ارسال سریع و بهترین قیمت، خرید خود را انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا